Hoe haal ik de wieltjes onder de piano vandaan?

Ik heb een zware staande piano waar wieltjes onder zitten met schroeven aan de onderkant van de piano.

De schroeven zijn zo los dat de piano niet goed meer rijdt. Ik wil daarom de wielen er onder uit halen, schoonmaken en terug onder de piano zetten met nieuwe schroeven. Maar er is geen ruimte onder de piano om met een schroevendraaier te prutsen (er is maar 5 cm ruimte)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.9K
Z512099
10 jaar geleden
2 Mogelijkheden: 1- De piano kantelen en op haar rug leggen, dan kan je probleemloos de wieltjes terug vastzetten.
2- Aan de kopse kant een dik blok hout leggen, dan kan je met een koevoet die je daar oplegt (omwikkeld met een doek, tegen beschadigingen) de piano voldoende kantelen om aan de wieltjes te werken, zal iets moeilijker gaan.
In beide gevallen heb je toch een helper nodig (niet alleen doen) en de nodige spierkracht.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En dan erna de piano laten stemmen want grote kans dat hij vals is geworden na kantelen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
optie 2, alleen dan zonder die koevoet.
"gewoon" met spierkracht op een flink blok zetten is veiliger voor mens en piano. Zo zwaar is een piano trouwens niet, helemaal niet als er maar 1 kant omhoog hoeft.
Z512099
10 jaar geleden
Bij optie 2 dacht ik aan het hefboomprincipe, kan ook zonder koevoet, maar let op je rughouding, voor je het weet heb je een hernia...

Antwoorden (2)

leg naast de piano iets dat hoger is dan de wieltjes bijvoorbeeld een blok (openhaard) hout of baksteen , leg een plank over dat blok en een klein stukje onder de piano , vraag iemand op het lange deel van de plank te gaan staan , dan gaat de piano omhoog , stut de piano met wat materiaal , plank omhoog en de wieltjes staan vrij van de grond omdat de schroeven los zitten zal je de wieltjes er met een stevige schroevendraaier makkelijk onderuit wrikken , als je de ene kant hebt gedaan doe je de ander kant , om de piano van de plank af te halen til je de plank helemaal verticaal
hij valt dan op de vloer
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Gebruik eventueel een autokrik met een balkje en opvulhout,en stapel desnoods wat tegels onder de andere poot van de piano!
Succes