ik heb een wanddoos met stopcontact en schakelaar. Stopcontact werkt, schakelaar niet. Zwart en bruin hebben spanning, blauw niet. Hoe kan dat ?

Zwart en bruin komen in plafond naar buiten. Geven beide spanning. Ook als zwart los is in wanddoos! Het gaat om drie lampen in plafond op een schakelaar.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
8.2K

Antwoorden (3)

De bruine draad in je wandcontactdoos is de fase, hier staat altijd spanning op. Blauw wordt gebruikt als nul draad die terug gaat naar je meterkast. De zwarte is een schakeldraad die bruin vervangt in een lamp.
Als bruin en zwart uit je plafond komen is er waarschijnlijk iets niet goed aangesloten als ze ook allebei daadwerkelijk spanning geven.
Een stopcontact wordt aangesloten op de bruine en blauwe draad, net als een schakelaar. De draden die UIT de schakelaar, richting de lamp gaan zijn opnieuw blauw en zwart, volgens de afbeelding.

Wellicht zijn de kleuren van de draden door elkaar gehaald als ENKEL bruin en zwart uit je plafonddoos komen. Dit maakt voor de functie niks uit, een draad is een draad, maar wellicht snapt de volgende bewoner er niks van aangezien de kleuren van de isolatie wordt gebruikt om de functie van de kabel aan te geven.

Suc6

'M
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Toelichting op het zinnetje "De zwarte is een schakeldraad die bruin vervangt in een lamp".
Als de bruine draad naar de lamp zou lopen, zou die lamp altijd branden. Je zet er dus een schakelaar tussen. Die wordt "gevoed" door de bruine draad. Na de schakelaar wordt de bruine draad vervangen door een zwarte draad en die gaat naar de lamp.
Staat de schakelaar "aan" dan heeft ook die zwarte draad spanning en brandt de lamp; staat de schakelaar "uit", dan heeft die draad geen spanning en brandt de lamp dus niet.
Er is iets dat de zwarte en de bruine draad met elkaar verbind.
(maar wat)

Een verkeerde aansluiting.

Een 2e schakelaar (hotel/wissel) dan zou er bij de schakelaar nog een zwarte draad horen te zitten. (het kan ook zonder, maar dat is niet goed)

Ergens een schroef door de buis die zwart en bruin met elkaar verbind.
Dit is gevaarlijk en lastig op te sporen. Je kan een nieuwe zwarte draad aan de huidige zwarte maken en een nieuwe draad trekken.
(als er een schroef door de buis zit, kan dit lastig worden)
De oude kan je dan controleren op beschadigingen.

Mocht je er niet uit komen dan kan draadloos schakelen mogelijk een oplossing bieden. (bijvoorbeeld: klik aan klik uit)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Op de wanddoos stopcontact/schakelaar horen 3 draden aangesloten te worden:

De blauwe en de bruine op de stopcontactklemmen waarvan de bruine doorverbonden moet worden met een kant van de schakelaar (als dat al niet zo gemonteerd is met een vaste doorverbinding).
Dan de zwarte draad, die word aan de andere kant van de schakelaar aangesloten.

Uit de plafonddoos horen dan 2 draden te komen, een blauwe en de zwarte die vanaf de schakelaar in de wanddoos moet komen. Daarop moet dan de lamp(en) aangesloten worden. (dit is de manier van een enkelvoudige lampschakelaar)

Bij een hotel (wissel) schakeling heb je twee zwarte draden uit de wanddoos schakelaar (de bruine doorverbinding zit op het wisselcontact aangesloten) die allebei naar een andere schakelaar gaan die zich op een andere plaats in de ruimte bevindt.

Op die tweede schakelaar gaat één zwarte draad vanaf het wisselcontact naar de lampaansluiting in de plafonddoos, de twee andere zwarte draden worden aan de twee andere contactklemmen aangesloten.
Als je daar de boel verkeerd aansluit dan kan het gebeuren dat de lamp niet gaat branden maar dat je wel twee draden onder spanning in de andere schakelaar hebt.

Bij wisselschakelaars is altijd het wisselcontact aangegeven met een merkje of een code. De twee andere zwarte draden mogen wel onderling omgewisseld worden, dat doet er niet toe.
In de plafonddoos heb je dan een zwarte en een blauwe draad die dan de lampaansluiting vormen.

Dus ofwel heb je een foutief aangesloten hotel(wissel) circuit ofwel heb je een enkelvoudig circuit waar je bijvoorbeeld de bruine en blauwe draad verkeerd om hebt aangesloten op het stopcontact. De blauwe draad zit dan met het wissel(schakel) contact doorverbonden. (dan zal de lamp ook niet gaan branden).

Maar omdat je zegt dat je een zwarte spanningvoerende draad in de wanddoos hebt moet die draad elders met de fase verbonden zijn. Behoudens een foute verbinding in een lasdoos of idd. een spijker door een draadbuis in de muur, zou dat alleen kunnen bij een fout aangesloten wisselcircuit.
Op blauw staat 0 spanning, dat hoort zo.