Mag ik de electra draden ook zonder buis op m'n plafond bevestigen?

Ik heb een balken plafond, waarbij ik het lelijk vind dat er een dikkere buis langs loopt om de draden naar de lamp te geleiden. Is het mogelijk ook alleen de draden daarheen te trekken, zonder de buis er omheen? Dan is er minder in zicht. De draden wil ik dan verven in de kleur van het plafond.
Zijn hier risico's aan verbonden?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
29.8K

Het beste antwoord

Hangt een beetje of van je definitie van "mag".

Volgens de installatie regels mag er veel niet.
Wettelijk mag je in Nederland als particulier heel veel. (te veel als je het mij vraagt)
Van de verzekering mag ook best veel.

Van je moeder mag het misschien niet.
Van je verhuurder mogelijk ook niet, net als van bepaalde regels die voor sommige appartementen gelden.

Risico's:
Als je goede kabel gebruikt en goeie verbinden kan er we weinig gebeuren.
Bijvoorbeeld 3x1,5mm2 witte kabel

Geen lossen draden (bruin,blauw, geelgroen) langs het plafond laten lopen, dat is geen goed idee. De mantel van draad is hier te kwetsbaar voor.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat de mantel van de draden te kwetsbaar zijn, heeft me wel overtuigd het niet te doen. De humor in je antwoord kan ik ook wel waarderen :)

Andere antwoorden (3)

Zo'n zelf aangelegd lichtpunt, wordt bij inspectie zonder meer afgekeurd.
Daarbij krijg je de draden nooit mooi recht en blijft het een lelijk gezicht. Waarom niet gewoon een zo dun mogelijke buis en die naderhand in de kleur van de balken geschilderd?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Antoni
10 jaar geleden
Van welke organisatie kan de vraagsteller (een) inspectie verwachten?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat zou de verhuurder kunnen zijn.
mag het? Niet als het vast zit aan je electrische installatie. Ofetwel: Met kabelverbinders oid vebonden aan de vaste kabels van je huis.

Als je de kabel met een stekker in een stopcontact aan het lichtnet koppelt, dan mag het wel.

Tussen oplossing: Ik heb hier in een soortgelijke installatie, een grondkabel in een gordijnroede geschoven. Dan heb je een nette stalen buis langs je pafond (Maar.. Hier in Duitsland mag je vaste bekabeling wel op de manier aanleggen die jij voorstelt)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee. Die draden mag je beslist niet zo monteren. Er moet altijd een secundaire isolatie zijn.
Wat je wel kan doen is een platte goot systeem maken. Dit is een koker wat je monteert waar de draden in kunnen. Bij de bron heb ik wat afbeeldingen erbij gedaan van google.
Is bij een bouwmarkt te verkrijgen, in meerdere kleuren. Als je de goot lichtjes opschuurt kan je die ook verven.
Nette en veilige manier om je draden weg te werken.