Kan ik een 15 volt adapter gebruiken ipv de vereiste 12 volt adapter ?

Toegevoegd na 11 minuten:
mbt verlichting in een vitrine kast

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.3K
Reddie
10 jaar geleden
Waarvoor?
capthavoc
10 jaar geleden
Ik zou zegen nee het is te riskant om te proberen zeker als het om een laptop voeding oid gaat. je blaast dit al snel op

Het beste antwoord

Nee, Spanning is te hoog voor halogeen lampjes. Je moet daar echt halogeen trafo voor gebruiken met een leverend vermogen ( totale stroomsterkte uitgedrukt in Watts) dat gelijk of hoger is dan de optel som van de lampje. Heb je 3 lampjes van 20W, moet de trafo 60w of meer kunnen leveren. Een adapter is echt alleen voor een telefoon of een ander electronisch apparaat. Als je daar halogeen verlichting mee gaar voeden gaat dat ding stuk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Behalve de spanning is ook van belang de stroomsterkte. Bij verschillende bijvoorbeeld 12 v adapters zie je dat die nogal kan verschillen. 12 V halogeenlampen vragen best een behoorlijke stroomsterkte, meer dan bijvoorbeeld een adapter voor led-lampjes levert. Als jouw adapter de juiste hoeveelheid MAh kan leveren zal hij het waarschijnlijk wel doen, maar verstandig lijkt het me niet. De lampjes houden het misschien wel vol, waarschijnlijk zelfs, maar ze worden misschien heter dan de armaturen en de fittingen kunnen verdragen. Met mogelijke smelt of brandschade als gevolg. Mocht de adapter te weinig kunnen leveren, dan zullen de lampjes niet of flauw branden, met weer als gevolg dat de adapter het zwaar voor de kiezen kan krijgen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Geen mAh maar gewoon mA....
Rest van verhaal klopt wel ongeveer.