BUVA Slot (meerpuntsluiting) sluit niet meer. Hoe kan dat?

Werkte altijd prima. Handvat omhoog trekken, sleutel omdraaien klaar. Nu doe ik hetzelfde, maar druk ik daarna het handvat zo weer naar beneden en is de deur weer open. Hoe kan dat?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
7.4K

Antwoorden (2)

het slot is stuk ,vermoedelijk word de sluitpal in de cilinder niet meer meegenomendit gebeurt als er teveel druk op de cilinder word opgebouwd bij bijvoorbrrld een slagsleutel
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit is een krukbediend meerpuntslot, te zien aan je beschrijving. Deze sloten hangen van binnen aan ellkaar van de tandwielen en -wieltjes. De Buva sloten staan erom bekend dat het merendeel van die tandwieltjes van zamac zijn gemaakt. Dit is een vrij bros materiaal en er hoeft maar 1 puntje van af te breken en je slot is naar de knoppen. Met name krukbediende sloten hebben hier last van omdat door de overbrenging via de kruk hier vrij veel kracht op gezet kan worden. Als de deur dan iets is kromgetrokken moeten de tandwielen er dus voor zorgen dat het slot wordt aangetrokken in de sponning.
Buva sloten zijn niet verkrijgbaar in de reguliere handel Buva heeft een webshop voor particulieren, maar reken erop dat je de hoofdprijs betaalt. Je kan ook bij een timmerfabriek in de buurt informeren of die bereid is dit slot voor je te bestellen en te leveren. Met een kratje bier ( of saucijsjes) en een paar tientjes ben je dan waarschijnlijk een stuk goedkoper uit.
Om het goede slot te kunnen bestellen voor je zijn er wel wat gegevens nodig want er zijn nogal wat verschillende types. Kijk ook even op de site van Buva om te achterhalen welk type je hebt.