Hoe zolderdak van spaanplaat goed en goedkoop afwerken?

Op onze zolder is het binnendak nog niet netjes afgewerkt: het spaanplaat is direct zichtbaar. Wij willen dit netjes wit en glad afwerken. We zullen dat laten doen omdat we zelf niet handig zijn en het dak ook nogal hoog is (3,5 meter). Wat is nu een mooie maar ook niet te dure oplossing? Ik kom zelf twee opties tegen: afwerken met gipsplaat of verven. Maar wordt verven wel mooi over spaanplaat heen? En zijn gipsplaten ook niet veel werk en dus duur omdat gipsplaat ook nog afgewerkt moet worden? Het dak heeft ook nog houten horizontale balken die over het spaanplaat heen lopen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
24.1K

Antwoorden (2)

Je noemt zelf al de 2 goedkoopste oplossingen.
Waarbij verven de goedkoopste is en prima kan, wellicht na het grondverven alle gaatjes nog even met plamuur nalopen.

Gips is ook relatief goedkoop, en heeft als voordeel dat het ook nog iets isoleert.
Wel zal je met gips de boel nog moeten raggelen. Maar een handige klusser heeft dit binnen een werkdag voor elkaar, het stucken ( let op dat je speciaal nettape over de naden plakt) en verven daarna is ook relatief snel gebeurd.
Frimu2
10 jaar geleden
De goedkoopste en meest praktische oplossing is om te sausen. Het belangrijkste hierbij is om dit te doen met een dampopen systeem, want als ik je vraag zo begrijp woon je in een vrij moderne woning met een prefab kap. Een dampen systeem is dan van belang omdat je anders je spaanplaat vochttechnisch gezien 'opsluit'. Dit kan tot gevolg hebben dat je spaanplaat afwerklaag over een aantal jaren begint te bobbelen omdat de plaat(hout) aan het verrotten is.
Dampopen klinkt erg moeilijk, maar in principe is elke saus die je wilt gebruiken dampopen.