Mag een koperen leiding een deuk bevatten?

We hebben in de badkamer een deukje in de koperen waterleiding. Geen lekkage of zo. Maar kan dit op de lange termijn kwaad? Of valt de druk mee en is koper sterk genoeg?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
8K

Het beste antwoord

Een deukje is geen probleem.

Het kan wel een probleem zijn als de leiding onder mechanische spanning staat. In dat geval is de plek waar het deukje zit een zwakke plek geworden, en bestaat op die plek een verhoogde breukkans.

Maar een gewone waterleiding staat niet onder mechanische spanning, dus zal dat geen probleem zijn.

Als de deuk zo diep is dat de doorstroming van het water wordt belemmerd, komt er minder water uit de kraan of douche, of stroomt de toiletpot minder snel vol - net waar de leiding naartoe gaat. Maar dat is hooguit wat lastig, als je het al merkt. Bij een klein deukje merk je er niets van omdat de doorstroming nog groot genoeg is.

Wat er zou kunnen gebeuren is dat het water in de leiding door het deukje wat gaat wervelen. Dat kan ervoor zorgen dat het water meer geluid maakt als het door die leiding stroomt. Hoe sterk dat effect is, hangt af van hoe diep de deuk is en hoe snel het water stroomt.

Maar goed, alles wat ik tot nu toe heb beschreven zijn dingen die *zouden kunnen* gebeuren. Ik denk dat het meer een kwestie is van *zou kunnen* dan dat je er werkelijk iets van zult merken.

Als ik jou was zou ik dus even kijken of bovenstaande punten in jouw geval van toepassing zijn. Zo ja, dan kan een willekeurige loodgieter de leiding vrij eenvoudig vervangen. Maar ik verwacht dat er niets aan de hand zal blijken te zijn, en dat je deze leiding nog tot 24 april 2037 zonder problemen zult kunnen gebruiken. ;-)

Cryofiel
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ter plekke van de deuk is de stuctuur van de koperen buis zwakker geworden.
Maar de waterdruk heeft de neiging de deuk er uit te drukken.
Vanuit de visie van het water staat die tegen een bolling aan te kijken. Vergelijkbaar met als je op een ei drukt. Die ronde vorm is heel sterk.
In principe is de structuur van het koper dus verzwakt, maar door de druk aan de bolle kant kan het heel lang goed gaan.
Dus als de deuk niet erg diep is zou ik me voorlopig geen zorgen gaan maken.