van welk materiaal maak ik de bodem van mijn lades?

ik ga mijn eigen kast maken met daarin mijn eigen gemaakte lades maar voor de ombouw van de lade gebruik ik 18 mm meubelpaneel van de bouwmarkt, maar welk materiaal en welke dikte kan ik het beste voor de bodem gebruiken? ik zat zelf te denken aan 3.6 mm hardhout multiplex maar ik weet niet of dit genoeg is. er komt niets zwaar in te liggen, een aantal folders en enveloppen, en misschien nog een aantal scharen e.d. de lade wordt 67x45 (bxd)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
7.5K

Antwoorden (2)

In verband met de maten die je noemt, zou ik toch voor dikkere bodems gaan. Ik denk zelfs aan 9 mm want papier kan gauw zwaar worden. Misschien is ook een tussendikte toepasbaar, ik geloof dat er ook 5,5 of 6 mm bestaat. Maar met de diktes ben ik niet zo bekend.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je de bodem rondom 5 à 10 mm infreest is in principe 4mm hardboard al voldoende. Kijk maar naar de laden in je keukenblok.
IKEA levert op die manier zelfs laden van 120x60. Daart kwam echter zoveel spul op te liggen dat ik er na een paar jaar 3 steunlatten onder heb gezet.
Je kunt het testen door een bodemplaat te nemen en daar op te leggen wat je denkt dat er op komt te liggen. Til hem op en kijk hoe de doorbuiging is.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Reddie heeft gelijk. Als de bodem rondom verzonken zit kan hij heel wat hebben. Multiplex is sterker dan hardboard, maar ook zwaarder en duurder. Het gaat wel langer mee.