hoe kan ik nette gaatjes boren in een meubelpaneel zonder een rafelig kantje?

Ik ben van plan zelf een kast te gaan bouwen uit meubel panelen van de bouwmarkt maar dan wil ik in die plaaten gaatjes maken voor kastplankdragers maar als je in die meubelplaten boort krijg je van die lelijke gerefelde rondjes maar hoe kan ik dit voorkomen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
24.9K

Antwoorden (6)

In ieder geval een houtboor gebruiken, indien mogelijk een kolomboormachine, of een boormachine in een kolomboorhouder. Dit Om kaarsrecht te boren. Wat nog scherper is, is freezen. Alleen kan je dan vaak niet dieper dan een cm of 3
Frimu2
10 jaar geleden
Op de plaats waar je een gaatje wilt boren onder en boven een plankje leggen, en dat zo dicht mogelijk bij het te boren gat stevig vastklemmen.
10 jaar geleden
Boor in ieder geval vanaf de kant die in zicht komt. De voorkant van het gat is veel minder rafelig dan de achterkant
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
of eerst met een klein boortje doorboren en dan met het goeie formaat 2x tot de helft.
Frimu2
10 jaar geleden
Dat is ook een goeie tip
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
voor plankendragertjes hoef je toch niet door en door? Zo wel, ene plankje stevig vastklemmen achter het gat. Wel een wegwerpplankje, want daar komt dan ook een gaatje in
Wat ook handig is: een stuk tape plakken op plaats waar de boor ingaat en vooral waar die er uit komt. Dit vermindert de versplintering aanzienlijk.
10 jaar geleden
Met een bovenfrees met daarin een hardmetaal deuvelboor. Voor een gaaf gat is een boor nodig met spaanhoek nul en een hoog toerental, 30.000 p/min.

Toegevoegd na 6 minuten:
Of, gebruik voor het boren een wolfcraft 32 mm deuvelboormal en gebruik een metaalboor, waarvan de snijkanten (spaanhoek) net recht geslepen is op 0 graden. Boor met het hoogst haalbare toerental.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als ik splinters en rafels wil voorkomen plak ik het te boren gedeelte zoals Ajah en Kruidenvrouwtje zeggen af met afplakband, en verder boor ik eerst op met een kleinere boor zoals Jackd ook voorstelt. (http://nl.wikipedia.org/wiki/Boren#Opboren.2Fuitdraaien)
Maar het allerbelangrijkste is dat je met een scherpe boor werkt en dat de te boren meubelplaat volledig vast op zijn plek zit terwijl je boort.
Je kunt het ook inklemmen, maar zorg er dan wel voor dat de kracht die er op drukt gelijk verdeelt wordt over een wat groter oppervlak en dus niet alleen op de plek waar je gaat boren.