Hoe repareer ik mijn (verstopte) koude kraan?

Tijdens het handen wassen stopte het koude water ineens met stromen. Het stopte niet geleidelijk, maar ineens, alsof er een klepje dicht ging oid. Warm water deed het nog steeds prima. Water afgesloten, kraan en aansluitinkjes losgedraaid. Toen ik op het slangetje waar het koude water doorheen hoort te stromen blies kwam er inderdaad wat vuil uit, dus sloot ik alles weer aan. Helaas werkt de koude kraan nu nog steeds niet, er komt geen druppel doorheen. Warm werkt nog steeds perfect. Bij het losdraaien van de slangetjes kwamen er nog wel wat druppels uit de aansluiting waar de leiding de muur in gaat, hierdoor denk ik dat het probleem niet aan de waterleiding zelf ligt. Heeft iemand een idee wat het nog kan zijn?

Het huis is overigens net nieuw (2 mnd), dus het is ook nog een splinternieuwe kraan. Mijn eerste gok was dat er bouwvuil oid in het slangetje terecht is gekomen, dat tijdens het gebruik ineens voor de opening is geschoten (dit zou verklaren waarom het water zo abrupt stopte met stromen). Ligt het aan de kraan zelf? Zoja, kan ik deze uit elkaar halen of kan ik beter een nieuwe kraan kopen? (Het is zo'n badkamerkraan met een hendel die je naar links/rechts en boven kan draaien, dus ik heb geen flauw idee hoe ik dat zou moeten doen)

Als laatste: ik ben een jonge vrouw en moet helaas toegeven dat ik absoluut niks weet van techniek en andere "mannendingen"... Jip en Janneke taal wordt dus zeer gewaardeerd! Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
8K

Antwoorden (2)

je kunt nog een keer hetzelfde doen als voorheen ,dus stopkraan(koudwater bij de slang van de aansluiting ) dicht de koudwaterleiding aan de kraan losmaken en dan de warme kraan openen waarbij je gedeeltelijk de koude kraan opent, als er vuil in de kraan zit wat de doorstroming blokkeert spoel je deze als het ware terug in de leiding en komt deze dus uit het slangetje wat je losgemaakt hebt. komt er nu niets uit is je kraan defekt en aangezien deze nog niet te oud is heb je er nog garantie op. dus de instalateur bellen en repareren laten is de beste oplossing
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit is een bouwfout, waar de aannemer voor verantwoordelijk is. Er is nagelaten de leidingen voor de montage van de kranen goed door te spoelen. De aannemer bellen en het probleem laten oplossen.
Overigens, als er geen schroefje in het hendel zit, kan je die er gewoon aftrekken. Het keramisch element is er dan uit te halen. Hoe, is afhankelijk van de kraan