Mijn deurbel werkt niet zoals het hoort, hoe kan ik hem maken?

Als de bedrading van de bel is aangesloten maakt de bel direct stroom, zonder dat er op het drukknopje buiten is gedrukt. Als dat wordt ingedrukt gaat de stroom er juist vanaf. De bel lijkt dus averechts te werken.
De bel zegt 'DING' als de stekker in het stopcontact gaat, en 'DONG' als het drukknopje wordt ingedrukt.
Doordat de stroom er op blijft staan gaat de bel erg zoemen.
De bel zelf is in orde, dit weet ik doordat ik al een nieuwe heb aangeschaft omdat ik dacht dat dat het probleem was.
De rode en blauwe draad heb ik al andersom aangesloten, dat maakt geen verschil.
De trafo heb ik al op 5 en 8 volt geprobeerd, ook dat helpt niets.

Wat kan ik doen om de bel weer normaal te laten werken??

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
6.3K
Reddie
10 jaar geleden
Heeft het belknopje drie draden?
Dan moet je er daar twee van verwisselen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb maar 2 draden, blauw en rood.
Die omwisselen heeft geen effect...
Het drukknopje heeft geen lampje

Het beste antwoord

Je hebt kennelijk de bel en de drukknop parallel aangesloten: de twee aansluitingen van de bel en de twee aansluitingen van de drukknop zijn alletwee met de trafo verbonden. De bel krijgt dus altijd stroom totdat je met een druk op de knop kortsluiting maakt en de trafospanning wegvalt.
Je moet de bel met een draad aan de trafo aansluiten, de andere draad verbindt je met een draad van de belknop. De andere draad van de belknop verbindt je dan weer met de trafo om zo een stroomkring te vormen die door de belknop onderbroken is zolang je nog niet op de knop drukt.....
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank u!!
Hij doet het weer!

Andere antwoorden (3)

Waarschijnlijk kan je je belknop op 2 manieren aansluiten.
Een van de twee draadjes (soms beide) kan dan op twee verschillende manieren aan het metaal vastgemaakt worden, dat kan dan als maakcontact en als breekcontact.
En heb je hem nu als breekcontact aangesloten in plaats van maakcontact.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor de reactie!
Ik hoef niets met de drukknop te wijzigen, alleen met de draden na de trafo.
Zit daar dat verhaal met maakpunt en breekpunt ook?
En hoe kan ik het op de juiste manier aansluiten?
Aangenomen dat je het correct hebt aangesloten, is er nog een mogelijkheid. Vrij raar, maar ik heb het zelf een paar keer meegemaakt: de koperen vlakjes in de deurbel trekken mieren aan, zij kruipen met tientallen tegelijk in de belschakelaar en veroorzaken daar kortsluiting. Klinkt maf, maar is echt zo.
Maak het belknopje dus open en controleer of er mieren in zitten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je drukknopje buiten moet de stroomkring naar de bel sluiten. Het lijkt erop dat je drukknopje 3 contacten heeft, een wisselschakelaar, en dat een van de draden op het verkeerde contact zit.

Bekijk je belknopje van binnen aandachtig en als deze 3 contacten heeft sluit dan de draden aan op: 1 x het midden contact en 1 x het onderste ( maak) contact.
Het bovenste contact zal altijd gesloten zijn met het middencontact als de knop niet wordt ingedrukt wat ervoor zorgt dat de bel constant bekrachtigd wordt.
Dat verklaard ook dat de bel van de stroom afgaat als de knop wordt ingedrukt.