Wat is handig om te doen als je in een ander huis gaat wonen, over het geverfte behang(glasweefsel) heen verfen of weghalen en nieuwe zetten??

Ik ga verhuizen naar een andere huurwoning en de vorige bewoners hadden glasweefsel behang die geverfd was. Ik wil graag een andere kleur ( maar ik ben niet erg handog en het geld kan ik niet missen om iemand in te huren) is het handig om erover heen te schilderen en hoe komt het eruit te zien. Of moet ik het glasweefsel weghalen en nieuwe zetten en dan verfen?? Alle tips zijn welkom

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
als je het zelf gaat weghalen, heb je de kans dat het pleisterwerk beschadigd gaat zijn want glasvezel die geverfd is, is heel goed bevestigd aan de muur en bijna onmogelijk te verwijderen zonder schade aan de muren. Ik zou ook opteren voor het opnieuw te beschilderen enkel de gaatjes opvullen met een finisher( dit is makkelijk mooi te krijgen en kan je in emmertjes kopen) en dan met een goeie verf te schilderen.

Antwoorden (3)

Glasweefsel is ideaal om er overheen te schilderen, het weghalen en nieuwe zetten en daarna verven kost veel en veel meer tijd en geld. Laat je goed informeren in de bouwmarkt of je het eerst met grondverf kunt doen of al meteen met de goede verf. We hebben het hier laatst gedaan. De muur was blauw en werd wit met rode en zwarte strepen. Het wit moest wel twee keer.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
helemaal met Pelle eens, behalve als de glasvezel van slechte kwaliteit is, dus gaten erin en hoeken losgelaten.
een lichte over een donkere kleur zal een keer extra moeten, maar verder is het veel mooier, goedkoper en sneller dan opnieuw beginnen
Als je het zelf wil doen: verven. Als je het er af gaat halen, dan is het behoorlijk moeilijk om een resultaat te krijgen dat beter is dan gewoon oververven.

Als je het helemaal mooi wil hebben is afhalen wel mooier (hoewel dat natuurlijk een kwestie van smaak is), maar daar zal je dan iemand bij moeten halen die dat kan
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verven is makkelijker, repareer beschadigingen (schroefgaten) met een vuller (plamuur), wacht totdat dat droog is en schuur de herstelde stukjes (eventueel kun je met behulp van een dun latje dezelfde structuur als het behang heeft, nabootsen in de nog niet droge plamuur. De randen kun je afplakken met schilderstape, zodat je niet buiten de lijnen schildert. Als de latex erop zit, dan kun je terwijl het nog nat is, de tape verwijderen. De randen langs het plafond en de zijkanten met een kwast verven, de rest met een roller, zorg dat je nat over nat verft (dus dat de nieuwe laag latex waar je overheen verft nog nat is, het oude is natuurlijk al wel droog). Leg over de vloer plastic, omdat het enigszins kan spetteren. Doe genoeg latex op je roller. Als het vliesbehang nu een andere kleur als wit heeft, is het verstandig daar eerst lichtgrijs over te zetten en als het droog is de gewenste kleur. Vergeet niet de latex goed door te roeren en de wand stofvrij te maken voordat je begint.
Succes.
Als je het behang verwijderd, dan moet je de muur repareren, misschien een nieuwe stuclaag aanbrengen en dan nog behangen of schilderen, dus als het behang op zich nog mooi is, dan kun je het beter alleen schilderen.