Waarom blijven de ongeschaafde balken die we wit geschilderd hebben, geel verkleuren (ondanks 7 lagen lak!)?

We hebben het dakbeschot wit geschilderd. De planken die tussen de balken liggen, zijn mooi wit. De balken, echter, blijven maar geel verkleuren, ondanks -inmiddels- 7 lagen lak! Het zijn ruwe balken (ongeschaafd hout, dus). En is er iets aan te doen? Oftewel: hoe kunnen we ze toch mooi wit krijgen?

Toegevoegd na 1 dag:
Note: we hebben de balken eerst in de grondverf gezet (op terpentinebasis) en daarna dus nog 6x gelakt met terpentine-basislak.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4K

Het beste antwoord

Dit probleem wordt donkervergeling genoemd. Verffabrikanten gebruiken een bindmiddel voor alkydhars verf dat aan de regels van de Europese Unie voldoet maar die wel vergeelt binnenshuis.
De oplossing kan zijn om geen verf op terpentine basis te gebruiken, maar acrylverf op waterbasis. In dit geval dus overschilderen met waterbasis verf / acrylverf.

Toegevoegd na 2 minuten:
De witte verf op terpentine basis vergeelt het snelst op de plaatsen waar geen of minder zon- of daglicht bij kan komen.

Toegevoegd na 22 uur:
Als het niet is geschilderd met verf op terpentinebasis maar de lagen verf bestaan uit een product op waterbasis: krijtverf, latex of acrylverf dan is er ook nog een andere oorzaak mogelijk. In dat geval kan het gaan om een zogenaamde bloedende houtsoort, bepaalde (kleur)stoffen in het hout die oplosbaar zijn in water. In dat geval had de eerste laag een houtprimer moeten zijn of een grondverf op terpentinebasis.

Toegevoegd na 1 dag:
Uit de toevoeging/uitbreiding op de vraag blijkt dat zowel de grondverf als de aflakverf op terpentinebasis is. Het kan daarom niet veroorzaakt zijn door bloedend hout. Wel is het mogelijk dat het komt door donkerverkleuring. Overschilderen met waterbasis verf / acrylverf kan dan een oplossing zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

voor het bloeden van hout heb je speciale sealer nodig dit is een soort lak die zo dun is als water en in het hout trekt dit heb ik jaren geleden gekocht bij de goedkoope verfwinkel in delft op de beestenmarkt .maar omdat er nu al een aantal lagen verf op zit zal het wel te laat zijn om dit er alsnog op te zetten.
maar dat kun je bij ze navragen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Overschilderen met een terpentine verdunbare verf dan isoleer je de gele inhoudstoffen