Hoe goedkoop een zolderruimte in de winter verwarmen (zonder radiator)?

Wij zijn bezig met een zolderkamer te verbouwen maar in de winter wordt het er wel erg koud. De zolder is wel geïsoleerd (huis is van 2000) en de gyprocplaten staan er ook al. Alleen is toch wel koud als je er in de winter in komt.

Nu keek ik op electronicasites en daar staan bijverwarmingstoestelletjes van 20€. Wat er niet bij staat is dat het enorm veel verbruikt en in een maand al 5 keer de aankoopprijs van het toestelletje overschreden hebt :p

Nu kijken we voor misschien een duurder apparaat maar een zeer energiezuinig maar ook effectief apparaat. Tot nu toe hebben we nog niets gevonden. De boiler staat ook in dezelfde ruimte (wel met een afscheiding van gyproc) maar die boiler geeft niet genoeg warmte om de ruimte te verwarmen.

Het is wel een huurhuis, dus een extra radiator plaatsen komt te duur uit denk ik..

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
13.1K

Het beste antwoord

Met een eenvoudige gasbrander ben je het goedkoopst uit. Een gasflesvulling van 10,5 kg kost ongeveer €30,- en daar doe je met deze 5 KW brander behoorlijk lang mee.
http://www.kuipersgassen.nl/primagaz/
Wel het dakraampje openzetten want het is een open verbranding.
Ik gebruik dit in mijn tuinhuis en het geeft een heerlijke warmte.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Verwarmen met elektriciteit is altijd duur,
Goedkope toestellen produceren al ongeveer 100% van de energie die ze verbruiken als warmte en meer dan 100% kan niet met alleen een stekker in een stopcontact.

Meer dan 100% op elektriciteit kan wel, maar dan heb je een warmtepomp nodig. (een omgekeerde airco) die kunnen tot 400% rendement geven, maar die zijn duur in aanschaf en installatie. En nog steeds verbruiken ze veel elektriciteit.

Afhankelijk van hoe lang jullie er nog willen blijven wonen is een radiator de goedkoopste oplossing. Installatie is niet heel duur, zeker niet als de leidingen waar je van af wilt tappen niet te ver weg liggen.

Wat wordt de functie van de ruimte?
Alleen een slaapkamer, of ook speel/studeer/enzovoorts.

Toegevoegd na 53 seconden:
Hoe lang denken jullie er te blijven wonen?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het was oorspronkelijk een zolder met een boiler erin. De boiler hebben we nu afgescheiden van de normale ruimte met studs en gyproc. We wonen hier sinds maart dus we willen er toch nog 10jaar wonen. De ruimte wordt bedoeld als slaapkamer en ontspanningsruimte. (bed, tv, computer,...) Als ik bv. een olieradiator koop die gewoon in het stopcontact moet, en ik gebruik die 5 uur per dag. Zit ik dan aan eerder 10€ of eerder aan 2€ per dag?
SimonV
10 jaar geleden
Check wel of de cv-ketel genoeg capaciteit heeft voor een extra radiator.
Vraag daarnaast de verhuurder of hij bijvoorbeeld de helft van de kosten wil dragen voor deze woningverbetering. Nee heb je.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
olieradiatoren heb van van 500 tot 2000 watt.
500 zal niet genoeg zijn.
1000 denk ik ook al niet, ik denk dat 1000 24 uur per dag aan blijft staan.
Dat zou dan 1 Kw x 0,25 euro x 24 uur = 6 euro per dag kosten. Stel dat een radiator inclusief installatie 500,- kost dat het je die kosten inclusief energie er na ongeveer 84 dagen uit.
(ik denk dat het wel voor minder dan 500,- kan, zeker met een 2e hands radiator)
(ik reken de gas kosten niet mee, maar de aanschaf van de olieradiator ook niet)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Goeie optie om het er met de verhuurder over te hebben.
Echter: misschien mag de zolder eigenlijk niet gebruikt worden..
De verhuurder kan (in overleg) de huur aanpassen als ze het doen, dat zou in 10 jaar wel eens duurder kunnen zijn.
Utrecht
10 jaar geleden
Elke vorm van electrisch verwarmen zal ongeveer even duur uit komen: zowel een goedkopen straalkachel, ventilator als een oliegevulde radiator gebruiken evenveel kWh om warmte te geven. Zoals Jackd al heeft uitgelegd.
De enige goedkopere optie is aansluiten op je centrale verwarming. Warmte door gas is nu eenmaal altijd goedkoper dan warmte uit electriciteit.
SimonV
10 jaar geleden
Optie 3: een gaskachel installeren zal duurder zijn dan radiator, goedkoper dan een elektrische kachel.
Omdat de afvoer op zolder waarschijnlijk gemakkelijk aangebracht kan worden, zou het een optie kunnen zijn. Voordeel lijkt me wel dat je niet afhankelijk bent van de thermostaat van de woonkamer (als het daar warm genoeg is, kun je op zolder nog in de kou zitten).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wel het is gewoon voor in de wintermaanden, dus in de lente/zomer ga ik niet/weinig verwarmen denkik. We zijn aan het kijken voor dit:
http://www.vandenborre.be/bijverwarming/proline-of-15 Oftewel een petroleumkachel, maar dan moet er nog brandstof in ook.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ter info, de ruimte is ongeveer 30 m².
SimonV
10 jaar geleden
De Proline of 15 is een elektrische kachel van 1500 Watt..
SimonV
10 jaar geleden
Petroleumkachel zou een optie kunnen zijn, zie http://forum.fok.nl/topic/1724395
http://www.zibro.nl/932/zibro-sre-229-tc-120-m3.htm Goed ventileren is wel nodig.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Die van 1500 watt uit je link zal niet genoeg zijn voor 30m2.
http://blog.sanitairwinkel.nl/radiator-capaciteit-berekenen/
uitgaande van 2 meter hoogte kom je op 60m3
60m3 x 80 watt = 4800 Watt (geadviseerd vermogen)
Dit kan best iets minder maar met 1500Watt krijg je het niet warm. Dan is een petroleumkachel wel een goed alternatief, er wordt zelfs gezegd dat het goedkoper is dan gas. (daar zijn de meningen over verdeeld omdat je meer moet ventileren vanwege de verbrandingsgassen)
Persoonlijk is dat voor mij geen optie, 80% minder zwavel is mij nog steeds teveel. Maar ook daar verschillen de meningen over.
Ik zat ooit met hetzelfde probleem en heb in plaats van een simpel elektrisch kacheltje dat héél duur in gebruik was [en dus maar eventjes voor een kwartiertje aangezet werd] toen een oliegevulde elektrische kachel aangeschaft. Deze kon de ruimte wel aan en voor een veel redelijker prijs. Het was model radiator, dat was wel grappig... :-)

Toegevoegd na 1 minuut:
Voor een huis waarin je tijdelijk [paar jaar] woont, is dit een goede oplossing.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Overweeg een infra rood gaskachel (butaan, propaan of LPG). Zie als voorbeeld de onderstaande link:
http://www.londenshop.nl/mobiele-verwarming/infrarood-gas-kachels.html?gclid=CN7396e4_boCFQkd3godZmkANQ