Goed luchten. dan voorkom je schimmel.
Het belangrijkste is natuurlijk om de oorzaak op te sporen. Als het een buitenmuur heeft die enkelsteens is heb je kans op doorslaan van vocht.
Als de ruimte onder het huis vol water staat, wat kan bij een verhoogde waterstand na een natte periode, heb je kans op optrekken.
Is het een huurhuis? Vraag dan de verhuurder om een oplossing.
Is het een eigen huis, dan moet je googlen op een bedrijf dat zich met vochtregulering bezig houdt.
Plaats vochtslorpers, apparaatjes die op chemische wijze vocht wegnemen, maar dat is natuurlijk geen blijvende oplossing.
10 jaar geleden
Het is de tijd van het jaar dat er weer meer vocht in huis komt
Goed ventileren en stoken zorgen ervoor dat het vocht weg kan
Ook de was drogen in een droger of als het nog kan buiten helpt ,droog de douche goed uit na het douchen en zet zo mogelijk na het douchen een raam open in de badkamer
Ook baden i.p.v. douchen scheelt een hoop vocht in huis
Koken met de afzuigkap aan en anders een bovenraampje open in de keuken of de deur op een kiertje
Succes
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat kun jezelf doen?

Je kunt zelf actief deze ongezonde situatie tegengaan. Zorg er voor dat de lucht in je huis kan circuleren. Zorg voor genoeg ventilatie en lucht eens grondig met enige regelmaat, zodat de vochtige lucht naar buiten kan.
Verwarm je huis gelijkmatig, zonder al te grote temperatuurverschillen. Deze zorgen er namelijk voor dat de vochtige lucht gaat condenseren, waardoor de waterdamp neerslaat op muren, vloeren en ramen.
Let op dat er in donkere hoeken of achter planten geen vochtige plekken ontstaan. Laat de deur van een kleine onverwarmde ruimte af en toe open staan, om ook daar het vocht te beperken.
Het komt dus kort gezegd neer op het circuleren en op temperatuur houden van de lucht en ventileren van je ruimtes. Denk je nu dat het je enorm veel geld gaat kosten om je ruimtes te verwarmen, maar ook eens een raam open te zetten, dan heb je het mis. Het is namelijk een feit dat het verwarmen van relatief droge lucht minder energie kost, dan het verwarmen van vochtige lucht. Ook zal het gevoelsmatig in huis eerder prettig en warmer aanvoelen in een droge ruimte, een natte ruimte voelt onprettig en je zult de verwarming nog een graadje hoger zetten.

Wat kun je preventief doen?

Je kunt tal van maatregelen treffen om te voorkomen dat je huis te vochtig word.

► Zet standaard verschillende ventilatieroosters open of een raampje op een kier.
► Zet tijdens het koken de afzuigkap aan en zet eventueel even een raampje open tijdens of na het koken.
► Sluit de deur van de badkamer wanneer je gaat douchen, maak de ruimte daarna wat droog met een trekker of doekje en zet even een raam open zodat de vochtige lucht naar buiten kan.
► Hang natte of vochtige kleren en paraplu’s liefs buiten (onder een overkapping) op. Kun je het alleen binnen drogen, zorg dan voor een goede luchtdoorstroming in de ruimte en droog eventuele gelekte plassen meteen op met een doekje.
► Let goed op je planten, overdrijf niet met het aantal planten in verhouding met de leefruimte en geef met mate water. Let erop, ook in het belang van de meeste planten, dat de potgrond niet altijd nat of erg vochtig is. De wortels van veel planten rotten daardoor weg en er kunnen schimmels ontstaan.
► Heb je toch nog een moeilijk plekje ondanks alle voorzorgsmaatregelen, dan kun je in die ruimte of hoek een vochtvreter plaatsen. Maak deze regelmatig leeg en schoon.