Hoe kan het dat de decoupeerzaag schokt?

Onze decoupeerzaag hapert enorm, hij dans over het hout en hierdoor kun je niet normaal zagen wat erg vervelend is. Er zit net weer een nieuw zaagje in, alleen die zijn heel snel bot.

Hebben wij wellicht verkeerde zaagjes bij de decoupeerzaag of zijn zij wellicht te lang? Heeft iemand de tip voor ons? Zodat we weer verder kunnen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
5.7K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Decoupeerzagen zagen moeilijk tot niet recht, ik kon er ook niet mee overweg, misschien een breder zaagje proberen?
Poet
10 jaar geleden
Flink hard erbovenop blijven duwen helpt wel eens
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb altijd geleerd dat elektrisch gereedschap het werk zelf moet doen, dat je er niet op moet duwen en geen kracht zetten.
Reddie
10 jaar geleden
@crea, de zaag in de decoupeerzaag moet inderdaad het werk doen.
Maar doordat actie (het op en neergaan van het zaagblad) een reactie (het op en neergaan van de machine) teweegbrengt, moet de de machine behoorlijk zwaar op het werkstuk gedrukt worden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hebben wij wellicht verkeerde zaagjes bij de decoupeerzaag Ligt aan het materiaal. Je hebt grove en fijne zaagjes en ook zaagjes voor ander materiaal dan hout.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het plankje lag vast met lijmklemmen en mijn man drukte de decoupeerzaag goed tegen het hout aan. Op de verpakking staat dat deze zaagjes geschikt zijn hiervoor, zou het dan aan de machine liggen?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zit er een pendelstand op de decoupeerzaag?
Meestal met een paar standen, zet die dan op stand 0. (en ga dan verder testen) Zaagjes maakt voor het probleem niet zo veel uit, vooral bij grove zagen krijg je dit. Gaat het om het zagen van dun materiaal?
Leg het materiaal dan op een dikkere plaat en zorgt dat de zaagsnede vlak langs die dikkere plaat gaat, dan kan de dunne plaat niet gaan trillen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee wij hebben geen pendelstanden. Ik vind het absoluut geen grove zaag. Het materiaal is 1,8 cm. Vind het heel raar. Denk dat ik het morgen eens mee neem na mijn vader, wellicht dat die er achter kan komen, al begreep hij er gisteren weinig van.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1,8 cm kan ook met een grove zaag, dus dat kan het probleem niet zijn.
Volgens mij blijven er 2 opties over:
-Te weinig druk op de machine: goed naar beneden drukken, maar enkel een klein beetje naar voren duwen.
-Een defect in de machine, waardoor het zaagje niet alleen op en neer gaat maar ook een beetje heen en weer waardoor het zaagje in het hout grijpt.

Antwoorden (3)

Voor de goede zaagwerking moeten er minimaal 3 zaagtanden op het materiaal staan. Wanneer de afstand tussen de tanden te groot is krijg je het schokkende effect.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wellicht duw je te hard, dit in combinatie met grote tanden maakt het dat hij snel hapt, en niet de kans krijgt op toeren te komen. De machine moet het werk doen. Ook kan het zijn dat het te zagen materiaal niet vast genoeg ligt ( lijmtang gebruiken.) gebruik bij dun hout 4mm tot 9mm zaagjes met kleine tandjes, en dik hout 12 mm tot c/a 25mm grotere tanden. Ook kan je bij professionele machines het toerental afstellen. Ook kan het zijn dat je te scherpe bochten wil maken.
Frimu2
10 jaar geleden
Je moet de decoupeerzaag ophet te zagen projecet zetten en vlak aan drukken .Zaag je met losse machine, gaat hij dansen.
Zie dit filmpje hoe je het moet doen.