Hoe demp ik het geluid van buis afzuiginstallatie?

Ik woon in een bovenwoning, de buizen van de afzuiging van de keuken/badkamer van de onderburen lopen door mijn woning naar het dak.

Op mijn zolder komen deze buizen uit de vloer en gaan het dak in, zonder enige behuizing of isolatie er omheen.

Nu is het vervelende dat ik door deze buizen letterlijk elk woord kan verstaan wat bij mijn onderburen gezegd wordt (en waarschijnlijk ook andersom).

De buizen komen op een onhandige plek uit de vloer en je moet handig zijn wil je er netjes iets omheen kunnen bouwen, komt nog bij dat dit veel ruimte kost.
Bovendien betreft het een huurhuis en ben in niet van plan er veel geld in te gaan steken. (verhuurder heeft al aangegeven er niets aan te doen, en ik zal alles wat ik aanbreng weer moeten verwijderen bij verhuizing)

Nu vroeg ik me af of het effect zal hebben om gewoon iets om deze buizen te wikkelen, dacht zelf aan noppenschuim of misschien steenwol?
Of zijn er misschien betere opties?

bvd

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (2)

Ei doosjes . Dus de doosjes waar je eieren in koopt die hebben een enorm isolerende werking evt gecombineerd met wc rollen of kranten proppen . Ja dat is het goedkoopst . Met wat leuk bouw plastic en wat tape of een oud plastic tafel laken je hoort niks meer . :). Dit wordt ook gebruikt om geluid te dempen in zelfs studio's ja dan mooi afgewerkt . Succes .
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
eierdozen werken prima om geluid te verstrooien. Als je het vlak tegen een muur aanbrengt in een geluidsstudio zullen de buren minder muziek horen.
rondom een buis wikkelen heeft niet veel zin.
steenwol is inderdaad de beste oplossing, maar dan haaks op de buis. dit wil zeggen dat je veel steenwol zal moeten snijden. zou je de steenwol langs rond de buis doen hebben geluidsgolven beter de kans naar buiten te treden. ga uit van ongeveer een 15cm rondom. hierover plaats je een laag bitumen dakbedekking en dan werk je verder af. in de geluidsstudio's die wij bouwen, maken wij zo de deuren tussen de verschillende ruimtes.