Wat is de functie van een kroonsteentje?

Ik moet van de woningbouw mijn lampen verwijderen en kroonsteentjes aansluiten. Op het internet staan veelal tegenstrijdige berichten. Mijn vragen aan een electricien..
- Functie kroonsteentje?
- Is een kroonsteentje ook veilig als de spanning erop staat?
- Waarom moet bij het ophangen van een lamp een kroontje gekoppeld worden tussen de lamp en de plafonbedrading?
- Hoe sluit ik veilig de kroonsteentjes aan?

Ik ben een vrouw en nee ik snap er ondanks google niks van.. Groetjes Anna en bvd :)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
27.4K

Het beste antwoord

Functie:
Kroonsteentjes zorgen ervoor dat de elektriciteitsdraden niet zomaar, per ongeluk, contact kunnen maken. De ene draad zit onder het ene schroefje geklemd, de andere draad onder het andere schroefje, en die schroefjes zijn van elkaar gescheiden door kunststof, dat isoleert.

Is een kroonsteentje ook veilig als er spanning op staat?
Ja, daar zijn kroonsteentjes juist voor. Elektriciteitsdraden zijn immers altijd veilig als er géén stroom op staat (bijvoorbeeld als ze nog bij Gamma in de winkel liggen), dus dan heb je geen kroonsteentjes nodig...

Waarom een kroonsteentje tussen lamp en bedrading uit plafond?
Om verbinding te kunnen maken, moet je een stukje van de isolatie van de elektriciteitskabel weghalen (strippen). Stel je voor dat je die blote koperdraden gewoon om de koperdraden uit het plafond zou wikkelen, dan zouden de verschillende draden elkaar kunnen raken, waardoor je kortsluiting krijgt. Dus: de bruine draad moet wel aan de bruine draad gekoppeld worden, maar mag NIET een draad met een andere kleur aanraken!
Om ervoor te zorgen dat de verschillend gekleurde draden elkaar niet raken, zorg je dat het 'blote' koperdraad binnen in het kroonsteentje contact maakt met de juiste draad uit het plafond. Je weet dan zeker dat er géén contact kan zijn met de andere draad/draden, vanwege het feit dat het kunststof omhulsel van het kroonsteentje isoleert.

Hoe veilig monteren?
- Zet de stroom uit door in de meterkast de betreffende groep uit te schakelen.
- Kijk goed naar de kleuren van de draden.
- Strip de uiteinden van alle draden (niet te ver), zodat elke draad eindigt een in klein stukje 'bloot' koper.
- Neem een kroonsteentje, en schroef een van de schroefjes een beetje los.
- Nu kun je het koperen uiteinde van een van de draden uit het plafond onder het schroefje wurmen.
- Draai daarna het schroefje stevig aan. Het is belangrijk dat het stuk draad dat buiten het kroonsteentje uitsteekt, NIET bloot is. Dus je moet nooit te ver strippen!
- Draai nu aan de andere kant van het kroonsteentje het schroefje een beetje los.
- Stop daar het koperen 'kwastje' van de draad van de lamp onder, en draai het schroefje weer stevig vast. Zorg dat je de draden van DEZELFDE kleur verbindt! In heel oude huizen geldt nog wel eens een andere kleurcode. Je kunt dan opzoeken welke oude kleur bij welke nieuwe kleur past (zie bron).
- Als je alles stevig hebt vastgeschroefd, kun je de stroom weer inschakelen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Een kroonsteentje is een mechanisme om draden mee te verbinden en ook om te zorgen dat ze niet zomaar rondhangen en tegen elkaar aan komen (kortsluiting).

Het principe van een kroonsteentje is simpel, draadje aan de ene kant erin en met een schroevendraaiertje vastzetten. Als er aan de andere kant geen draad/apparaat zit kan er geen stroomkring ontstaan en dus is een kroonsteentje ook veilig als de spanning erop staat.

Bij het ophangen van een lamp is het het makkelijkste om een kroonsteentje te gebruiken om de draden te verbinden, anders zou je gaan moeten solderen of de draden in elkaar draaien wat niet altijd even veilig is.

De kroonsteentjes sluit je aan op alle draden die uit je plafond komen, maar doe dit wel met de stroom er vanaf. Het veiligste is om even de stroomgroep eruit te halen, maar je kan ook gewoon de schakelaar aan de muur gebruiken als je zeker weet wat aan en uit is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De functie van een kroonsteentje is het koppelen van stugge, massieve leidingdraden met soepele, uit vele dunne koperdraden bestaande snoeren van een lamp.
Het kroonsteentje met twee of drie verbindingen zorgt er ook voor dat bij loshalen van de lamp de uiteinden van de stugge leidingdraden niet tegen elkaar kunnen komen. ( kortsluiting)
Alle werkzaamheden aan elektriciteitsleidingen kun je het veiligst doen door de betreffende groep in de meterkast uit te schakelen.
Voor extra zekerheid test je met een spanningzoeker of de spanning werkelijk afgeschakeld is.
Als je als spanningzoeker een schroevendraaier met neonlampje gebruikt dan kun je hiermee ook de schroefjes van het kroonsteentje los- en vastdraaien.