Er komen twee bruine en ėén blauwe draad uit de muur waar ik de dimmer wil vervangen, hoe sluit ik dat aan?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.4K

Het beste antwoord

Dat klopt niet, er is minimaal 1 verkeerde kleuren gebruikt.

wat je had kunnen verwachten is:
bruin blauw zwart
of
bruin zwart zwart (bij een wisselschakeling)
(er zijn meer opties)

voor kleurenuitleg:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Installatiedraad
http://nl.wikipedia.org/wiki/Wisselschakeling

Je zal moeten gaan meten. (met de stroom erop, dus opletten!! of laten doen)

Toegevoegd na 1 minuut:
gokje:
er is een (2e) bruine i.p.v. een zwarte draad gebruikt.

Toegevoegd na 1 dag:
Nog even een antwoord op de vraag:
Zeer waarschijnlijk kan je de dimmer op de 2 bruine draden aansluiten.
Dit is redelijk zeker als de oude dimmer ook op de twee bruine draden zat aangesloten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Reddie
10 jaar geleden
Je laatste gok lijkt me juist. Maar omdat de vraagsteller daar zelf niet mee kwam neem ik aan dat hij er geen verstand van heeft, en adviseerde ik hem een elektricien in te schakelen om niet nog meer problemen te veroorzaken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Precies. En hoe weet je nu welke bruine draad de draad naar de lamp is? Dat word echt meten.En ik zou gaan vervangen. Want over 10 jaar weet je dit niet meer. En krijg je weer dezelfde vraag.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bindt aan beide bruine draden een zwarte draad en trek aan de bruine draad die bij de lamp uitkomt, dan hoef je niet te meten en ligt de goeie kleur er meteen in. Dit is niet altijd mogelijk, meten en met een zwart stukje isolatietape markeren is ook redelijk alternatief.

Andere antwoorden (1)

De blauwe draad is de nuldraad, en de bruine de spanningsdraad.
Als je je dimmer aansluit op bruin en blauw weet je zeker dat de stoppen doorslaan.
Op bruin en blauw kun je alleen een stopcontact aansluiten.
Hier heeft iemand vreselijk lopen rotzooien. Twee bruine draden kan/mag niet en is onzinnig.
Als je er geen verstand van hebt moet je hier een elektricien te hulp roepen.