Hoe weet je hoeveel millimeter de spouw is bij dubbelglas?

Ik wil graag een nieuwe ruit in mijn voordeur zetten.
Als ik offertes voor nieuw dubbelglas opvraag, vraagt men vaak welke spouw-breedte tussen de glasplaten gewenst is.

Nu vraag ik mij af hoe ik erachter kom welk glas (lees: met welke spouwbreedte) in de deur past. In het oude glas staan de aanduidingen: ISOPANE 625 X 805 10 874682 DE 1279MW.

Mijn theorie is nu dat 625 x 805 de afmetingen van de ruit zijn en de 10 die erop volgt staat voor de dikte van de spouw. Is dit juist?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.8K

Het beste antwoord

Aan alleen de spouw weet je nog niets omdat de dikte van beide bladen ook kan verschillen. Veel gebruikte diktes zijn 4-9-5 en 4-12-5.
Je zou een glaslat kunnen verwijderen en tussen de het glas en de sponning iets duns kunnen steken. bijvoorbeeld een opengevouwen paperclip of een voelermaatje, Op die manier kan je de totale dikte kunnen meten. Aan de hand daarvan kan je zelf een glasopbouw kunnen maken. Die totaal dikte is relevant in verband met de sponningdiepte en da afmeting van de te gebruiken glaslatten.
Voor wat betreft je theorie. Deze cijfercombinatie zegt mij niet zoveel. Je zou contact op kunnen nemen met Isopane om hier naar te informeren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Je hebt hier speciale glasdikte meters voor,aan de ene kant kan je de dikte van het glas opmeten en aan de andere kant van de meter de breedte van de spouw.

Je kan misschien bij de plaatselijke glashandel vragen of zij die verkopen,of anders even een glaszetter bellen.