Kun je metaallak die is bestemd om met de kwast te strijken ook met een spuitpistool spuiten?

Dus ik koop gewoon een pot zwarte metaal lak om een plaat ijzer zwart te maken, nu wil ik dit dus mooi egaal.

met een spuitpistool krijg je geen strepen van de kwast,

Dus ik dacht dan verdun ik het tot de goede dikte en dan met een spuitpistool er op spuiten in meerdere lagen,

kan dit gewoon? of verliest de lak dan zijn eigenschappen etc.?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Waar ga je het mee verdunnen?

Het beste antwoord

Ik heb veel hamerslag in de apparatenfabriek verspoten maar dat was ovendrogend bij 120°C maar ook soms wel luchtdrogende hamerslag - maar je krijgt nooit die merkwaardige 'landschappen' zoals dat met moffellak zo leuk gaat (bij 1½ bar dan).
Kortom, er is geen enkel bezwaar tegen, wel wijs ik je erop dat 3 bar de normale luchtdruk is bij dekkende lak - grondlak wordt meest bij 5 bar verspoten.
Bij hamerslag worden NOOIT de zijluchtsproeiers opengezet (schroef aan zijkant)
Verder bestonden vroeger spuitbussen met uitsluitend butagas erin (navulbaar op een fles aanstekergas) met aan de onderkant een glazen potje waarin je je eigen verfmengsel dan indeed - maar de laatste jaren zie ik die uitvinding niet meer.
Hamerslaglak is erg kwetsbaar - na droging komt er de gebruikelijke 2 lagen doorzichtige fineer overheen ( te koop in autospuiterijen) maar let hierbij wel op: dit is 2-componentenspul! Harder doorroeren volgens voorschrift EN DIREKT ALLES VERSPUITEN en daarna direkt met thinner doorblazen anders is je spuit voor eeuwig aan elkaar vastgelijmd en kun je in de lak zelfs boren en tappen, zó hard wordt dat.
Tussen de spuitbeurten door telkens licht schuren met de kleinste korrelmaat staalwol, ook dat is bij autospuiterijen te koop.
Hamerslaglak op automobielen zoals Jeeps komt vaak voor (meest groen). Suk6!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

spuiten van lak word wel erg dun dan moet je het meerdere keren doen.
pas heb ik het met zon schuimrollertje gedaan en het is mooi glad geworden op een opdekdeur wel goed verdelen.
hamerslag krijgt zijn effect door de dikke laag die je er op smeert als je dat te dun maakt verliest het zijn effect