Hoe kan ik een steense buitengevel het best na-isoleren?

Wij hebben een huis gekocht uit 1934 dat gemoderniseerd moet worden. Momenteel zijn we bezig met na isolatie. De buitengevels zijn steens met een bims-/puimsteen voorzetwand van ik schat 7 cm met een spouw van ongeveer 3 cm. Deze willen we slopen om een nieuwe voorzetwand te plaatsen met houten regels, isolatie en aan de binnenzijde eerst multiplex en daarna gipsplaten, mogelijk ook met een spouw. De multiplex (1,8 dik) is verder nodig om de muur wat stevigheid te geven zodat we er ook nog iets kunnen ophangen.

Ik vraag me echter af of het verstandig is om de bimsmuren te slopen. Ik lees wisselende verhalen over het isolerend vermogen van bims-/puimsteen. Is het wel nodig de bimsmuren te slopen? Of zouden deze qua isolerend vermogen ook voldoen? Het gaat om een behoorlijke klus om te slopen en weer op te bouwen, dus als het niet nodig is doen we het liever niet.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heb ook zo'n huis en heb het laten staan. Een muur echter wel gesloopt ivm scheur in buitenmuur tpv I-balk waar de voorgevel op staat. De aannemer heeft op advies van een bouwkundig ingenieur daar na herstel een metalen stud geplaatst, steenwol e.d en gips. Ik zou het niet slopen zonder noodzaak, is erg veel werk. Had anders een nieuwer huis gekocht. Vraag bij een isolatiebedrijf of bouwkunige wat je met die spouw kunt doen. Iets ophangen in bims is lastig maar kan wel, kwestie van grote schroeven gebruiken. Ik ben voor 100 euo met zo'n bouwadvies ingenieur door het huis gelopen voor dit soort vragen en om alle scheuren langs te lopen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zijn de muren in goeie staat?
Maakt 5 a 10 cm ruimte uit? Meer materiaal is bijna altijd beter qua isolatie.
Je kan dus ook de muren laten staan en een wand ervoor zetten.

Antwoorden (3)

Puimsteen heeft door zijn structuur reeds een zeer goede isolatiewaarde. Zowel geluid als warmte. Je zou kunnen overwegen om de ventilatie van de spouw in de wintermaanden te reguleren waardoor afkoeling van je puimvoorzetwand kan worden gereduceerd. De kosten voor sloop en herbouw zou ik voor een efficiente energievoorziening toepassen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+ voor hetzelfde geld leg je een paar zonnecollectoren op je dak.
Het zou natuurlijk ook beiden kunnen.
wat volgens mij de makkelijkste en goedkoopste oplossing is dat je tegen de al bestande puimsteen muur gipsplaten schroeft op regels en dan tussen de regels isolatie als je het niet erg vind dat je dan 3 a 4 cm kwijt raakt
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
isoleren doe je aan de buitenkant, hoe onaardig dat ook is. Breng regels aan, met daartussen mineraalwol (platen), daarover een dampdoorlatende folie en dan een weerbestendige buitenlaag. Dat kan zijn: potdekselen van lariksdelen of aquapanel met een stuclaag, of iets anders. Binnen isolatie levert een slecht binnen klimaat en voortdurend terugkomende koudebruggen.
Ik heb dit bij mijn huis uit 1930 met schade en schande moeten ervaren.