Is - extern - dubbelwandig rookkanaal bij kachel écht nodig?

Geen rookkanaal in huis. Eenvoudigste is om gat in dunne buitengevel te boren en dan verbindingspijp van hout/-kolenkachel (Begane grond) direct naar buiten geleiden en dan 5, 6 meter de hoogte in. Maar die pijp, buis, buiten: Moet die perse dubbelwandig zijn? Waarom eigenlijk? Volstaat een simpele en aanzienlijk goedkopere enkelwandige pijp niet? Graag jullie ervaringen en kennis.

Toegevoegd na 2 dagen:
....Nog een extra vraagje: Is het een probleem wanneer de diameter van de pijp groter is dan de diameter van de verbindingspijp uit de kachel?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.7K

Antwoorden (2)

Ja, dit is wel zeker nodig. De buitenmuur (of spouwmuur) bevat in de meeste gevallen isolatiemateriaal, en mocht je nu een enkelwandige pijp door die muur naar buiten leiden, dan loop je meer kans op brand, omdat de isolatie dan verschroeit.
Ten tweede heeft het voor jouzelf ook nadelen om een enkelwandige pijp te gebruiken, omdat je dan heel veel warmte verliest bij het stoken, zeker bij het stuk wat langs je huis de hoogte in gaat.
Dus voor het rendement en de veiligheid; dan toch maar iets meer uitgeven, maar later minder geld kwijt zijn aan hout (en eventuele brandschade :) )
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor je reactie, LTK. Dat met die pijp door de buitenmuur begrijp ik. Maar, is het niet zo dat ik net zo goed warmte verlies met een dubbelwandige pijp langs m'n huis? Buitenshuis is toch buitenshuis? Maakt het dan uit of die pijp dubbelwandig is of niet?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ja je verliest inderdaad wel wat warmte, daar kom je niet onderuit. Maar wel minder, omdat een dubbelwandige pijp beter isoleert. Vind het wel een goed idee trouwens, een houtkachel in huis! Veel fijnere warmte dan cv :)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Tsja, ik wik en weeg. Ik heb nog een kolenkacheltje uit erfenis. Het lijkt me gewoon zo gezellig en wellicht kan ik zo de CV kosten drukken. De CV werkt trouwens prima en één verwarming zou trouwens moeten wijken indien ik de kachel daadwerkelijk ga aanleggen. Is het dat waard? De woning is trouwens een sloopwoning. Het kan dus heel goed zijn dat ik over een jaar er uit moet.... Maar ja, dat horen we al járen van de woningbouwvereniging! Ik heb er trouwens geen idee van wat het rendement is van het kacheltje in mijn bezit. Ik vind Jøtul houtkacheltjes erg mooi (Maar peperduur!). Is het trouwens een idee om tweedehands dubbelwandige pijpen aan te schaffen of zit daar een groot risico aan verbonden?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oeps, ik gebruik wel erg vaak het woordje 'trouwens'! Sorry!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als in goeie staat is 2e hands prima, voor het stuk buiten sowieso. Dubbelwandig buiten kan nodig zijn voor de trek
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat Jackd zegt. Voor de trek! Koude lucht (afkoeling bij enkel wandig) is zwaarder en hierdoor zal je kamer vol rook komen te staan.
Eigenlijk is het antwoord heel eenvoudig.....je moet een dubbelwandige buis nemen om condensvorming te vermijden...warme rook heeft de neiging sterk te condenseren tegen enkelwandige buis.Daarom is het ook inox:glad en roest niet...