hoe maak ik beton lichter?

ik wil mijn douchevloer uit beton maken, maar ik vrees dat de draagbalken hieronder zwaar zullen kreunen. is er een manier om beton lichter te maken en toch stevig genoeg?

10 jaar geleden
5.2K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat is de huidige ondergrond? Hout?
En wat is de functie van het beton dat je wil storten; Alleen egaliseren of een hele nieuwe vloer?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zorg wel voor afschot! Water>afvoerputje.

Het beste antwoord

Er bestaat lichtgewicht beton dat deels uit kunststof bestaat. Verder wordt meestal een zwaluwstaartvloer gemaakt (lewisplaten). Kijk wat er aan balken ligt en laat berekenen hoeveel die kunnen dragen. Eventueel kunnen balken dikker worden gemaakt door vloerdelen er tegenaan te monteren. Dit moet bijdragen aan de constructie dus ga schroeven en lijmen. Anders is het alleen extra gewicht dat aan een balk hangt. Aan de onderkant van de balk is de winst het grootst maar daar zal doorgaans al het plafond van de onderverdieping aan hangen. Een mogelijk alternatief is osb platen en een epoxyvloer maar of dat echt stabiel en waterdicht blijft weet ik niet. Het is wel aanzienlijk lichter. Een balk erbij leggen werkt ook maar is een forse operatie.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
liveisgreat
10 jaar geleden
combinatie van platen en lichtgewicht beton... dat zou moeten lukken...

Andere antwoorden (3)

Je kan lichtgewicht beton kopen:

http://www.beamix.com/nl/producten/product.php?id=26
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
prima antwoord maar ook lichtgewicht beton is nog behoorlijk zwaar:
licht: 1600kg/m3
gewoon: 2400 kg/m3
Je kunt eerst zwaluwstaartplaten neerleggen en daarop het beton storten. Door de platen met opstaande 'zwaluwstaart' groeven heb je veel minder beton nodig, maar is de vloer ijzersterk.
paulus811
10 jaar geleden
Met "Max 4 FS10" wapeningsplaten maak je een stevige wapenings-constructie waardoor je een minimale hoeveelheid beton nodig hebt. Speciaal voor renovatie toe te passen. Vloerverwarming is binnen deze wapeningsplaten zelfs nog toe te passen.
http://reppel.nl/nl/staalplaatbetonvloeren/max4