hoe krijg ik een standbeeld van 200 kg op zijn sokkel?

ik heb een standbeeld gekocht met een sokkel. nu moet ik dat standbeeld op de één of andere manier op die sokkel krijgen. beiden worden geplaatst in een vijver, waarvan de betonvloer al gegoten is plus een verhoogje voor de sokkel. in het totaal maakt dit de sokkel zo een 1.20 m hoog.
De kwestie is nu om het standbeeld erop te krijgen en dan aan te sluiten (het is eigenlijk een fontein). Maar is heb geen idee hoe ik dat voor elkaar krijg. uiteraard zal ik mensen vragen om me te helpen, maar dan nog... ik wil geen ongelukken plus kan je moeilijk met 10 mensen een standbeeld dragen....

10 jaar geleden
2.7K

Het beste antwoord

Steiger bouwen en een kettingtakel gebruiken.

Of een flinke kabel over de vijver spannen. (even op de krachten letten die dan ontstaan) en dan weer die kettingtakel.

Of twee balken aan het beeld vastmaken, zo dat een paar sjouwers de schouders eronder kunnen zetten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
liveisgreat
10 jaar geleden
ik kan de takel ook aan de muur hangen.... supergoede tip!

Andere antwoorden (2)

Met de hand is inderdaad gevaarlijk. Het lijkt me verstandig om een minikraan te huren. Of een hovenier te bellen die de hele klus voor je klaart.
bamibal
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+ Lijkt mij ook het verstandigste.
liveisgreat
10 jaar geleden
ik woon in een rijhuis, dus kan ik daar met een minikraan binnen (mijn gang is erg smal...)?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
80cm is genoeg. (75 breed)
http://www.boels.nl/huren/hijs-heftechniek/kranen/minikraan-tot-3.000-kg
Maar er staat geen prijs bij, dus zal wel eens tegen kunnen vallen..
Je hoeft hier geen bedrijf voor in te huren.
Wij hebben laatst een loodzware ijzeren kachelpijp van 7 meter lang rechtop 1.5 meter de lucht in moeten tillen op een standaard.
Wat je nodig hebt:
- 3 mensen ( 2 die goed kunnen tillen )
- een stapel stoeptegels.

Til het standbeeld richting de sokkel. zet hem ernaast. Leg er een stapel stenen naast.
Til met zn 2en het standbeeld een klein beetje de lucht in. Ondertussen legt de 3e persoon er een steen onder.
Herhaal dit concept todat die op dezelfde hoogte zit als de sokkel. verplaats hem hierna op de sokkel.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
bamibal
10 jaar geleden
Met z'n tweeën een standbeeld van 200kg een stukje optillen? Als dat al lukt, blijft het gevaarlijk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Tillen vanuit je benen. Denk om je rug. Genoeg rust nemen. Blijven ademhalen. En spierballen hebben.
of gebruik een krik
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Doe dan 4 man, ieder 50kilo, nadeel is als er een het niet meer kan houden heb je al een probleem, of iemand krijgt kramp of schiet door je rug, ik zit in de verhuizingen en sommige hebben korset vleugen van rond de 400kilo en piano's en onthoud je hebt laat 1
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Te snel gedrukt: je hebt maar 1 rug en ik heb nu lage rug pijn door zoiets, en goed communiceren als je het toch gaat doen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Sorry voor nog een reactie, tip, beeld over leunen, 1 hand goed eronder met strakke handschoenen, 1 hand er achter dan tijdens het tillen verder achterover kantelen zodat je de onderkant erop zwiept, dit moet.in 1x anders 2x, het is eigen risico, en misschien ben je nog verzekerd ook als je via erkend bedrijf laat doen als hij dan stuk gaat krijg je vergoed maar dat moet je aan ze vragen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wow dit is dus maar net goed gegaan. Had een heel duur geintje kunnen worden als er een ongeluk was gebeurd. Verantwoordelijk zijn voor de ander zijn arbeidsongeschiktheid... Pffff volgende keer maar verstandig zijn. En een kraan huren.