hoe meng ik appeltjesgroen naar olijfgroen?

ik heb een emmer appeltjesgroenemuurverf van het merk sikkens gehad,is het soms mogenlijk om dit te mengen met andere kleuren en er olijfgroen van te maken?!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
16.9K

Het beste antwoord

Ik heb al eerder zelf zoiets meegemaakt (ik had rood, dat moest meer bordeauxrood worden) en ik heb ook ooit op Goeie Vraag zoiets geadviseerd: neem de bus verf mee naar de doe-het-zelf zaak. Leg het probleem direct bij binnenkomst uit, anders zullen ze denken dat je die verf zo uit het rek hebt gepakt en mag je hem nog een keer afrekenen. Zoek vervolgens op de verfafdeling een staaltje van de kleur die je hebben wilt. Neem dat staaltje en de bus verf mee naar de verfbalie en daar kunnen ze precies opzoeken welke kleuren er nog nodig zijn om zo dicht mogelijk bij de kleur van jouw verfstaaltje te komen.
Mijn ervaring -en ook die van de persoon die ik op Goeie Vraag dit antwoord gaf- is dat ze het meestal nog gratis bijmengen ook. Dan moet het wel een winkel zijn waar ze ook Sikkens verf verkopen, anders zullen ze er misschien wel iets voor rekenen.

Succes.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Als je er een beetje geel bij doet zou het richting olijfgroen moeten gaan, maar om het zekere voor het onzekere te nemen zou ik het apart kopen (ik weet niet hoe serieus het is, of het erg is als je er iets naast zit of niet). Je kan natuurlijk de gemengde kleur ook eerst uitproberen op een stukje hout of papier om te kijken of de kleur de gewenste is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Even uitproberen met een klein beetje hoe het mooi wordt.
Om olijfgroen te maken heb je in ieder geval wat zwart nodig. Niet teveel het wordt snel te donker.

Toegevoegd na 33 seconden:
Misschien zelfs wel zowel wat zwart als wat wit.

Toegevoegd na 5 minuten:
Eigenlijk heb je voor olijfgroen zwart en geel nodig.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+1 En altijd iets lichter houden dan wat je in gedachten hebt daar een kleur met zwart nog aardig donkerder wordt na droging..
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mijn idee was om het groen met wat bruin te mengen, maar zwart met wat geel geeft ook bruin ;)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, zwart met geel geeft geen bruin, maar olijfgroen!
Voor bruin heb je een combinatie van een primaire kleur met die complementaire secundaire kleur nodig. Dus rood met groen, blauw met oranje of geel met paars. Lichter en donkerder bruin maak je vervolgens met wit en zwart.
Indien je bij appeltjesgroen geel zou toevoegen, dan blijft het groen maar iets meer grasgroen.
Geel maakt groen alleen minder fel van kleur.
Voor olijfgroen, zal je dus een totaal ander kleur nodig hebben, mogelijk oranje en iets bruin.
Aangezien er veel kleuren oranje zijn en ook veel verschillende kleuren bruin, zal het toch even zoeken worden, hoeveel je van iedere kleur moet mengen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Er is nog een probleem om die kleur te krijgen, ik lees net dat je muurverf hebt, dat is nat anders dan droog, meestal is de droge kleur donkerder.
Er zijn speciale tubes te koop, om deze soort verf op kleur te mengen.