Waarom gebruikt men in werkplaatsen vaak luchtgereedschap?

Wat is de hoofdreden.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
6.7K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Om dezelfde reden dat men ook luchtgitaar speelt ;-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dan zouden het fake reparaties zijn.

Antwoorden (6)

Ook bij lekkages blijven de apparaten werken en de apparaten zijn licht in gewicht en makkelijk hanteerbaar.

Toegevoegd na 3 minuten:
Het makkelijk hanteerbaar zijn, zal de hoofdreden zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ten opzichte van elektrisch gereedschap zijn ze voor kwalitatief vergelijkbaar gereedschap goedkoper, hebben ze ten opzichte van het gewicht een veel groter vermogen en zijn ze relatief veiliger.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Voornamelijkste reden is omdat het krachtige gereedschap is. In ieder geval krachtiger dan handgereedschap. Vergelijk een perslucht aangedreven schroevendraaier en een normale die je met je eigen spierkracht moet gebruiken.
Je zou uiteraard elektrisch aangedreven gereedschap kunnen gebruiken, maar dan moet er een motor in je gereedschap zitten (en ook een accu als het zonder kabel is), waardoor deze zwaarder wordt, en dat is een heel belangrijk pluspunt voor luchtgereedschap.
Je zou ook gereedschap kunnen hebben die aangedreven wordt door een hydraulische vloeistof zoals water of hydraulische olie. In werkelijkheid perslucht fungeert ook als een hydraulische vloeistof, maar heeft een paar grote voordelen: het is vele malen goedkoper in aanschaf, minder gevoelig voor problemen, makkelijk en goedkoop in onderhoud, en verbruikt minder energie. Voor de hele zware toepassingen (b.v. een kraan, een graafmachine) levert perslucht te weinig kracht en moet je toch hydraulische olie gebruiken, maar voor handgereedschap is dat prima.
Je bent uiteraard beperkt in je mobiliteit (je kan niet verder lopen dan de slang lang is), maar in een niet al te grote werkplaats moet dit geen probleem zijn. Soms heb je in grote werkplaatsen meerdere compressoren, en kan je je gereedschap meenemen en steeds bij een andere compressor aansluiten.

Dus samenvattend:
- Krachtig
- Licht
- Relatief goedkoop in aanschaf
- Goedkoop en makkelijk in onderhoud
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Min...?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Who cares. Ook bedankt voor je antwoord.
Antwoord van een meubelboer?
Alleen maar dan ook alleen,snelheid.

Toegevoegd na 17 uur:
Als er geen perslucht was,dan waren alle meubelen 150 euries duurder.
burgos
10 jaar geleden
alle antwoorden gelezen maar er is niemand die aan de veiligheid denkt.
als je iets op een luchtslang laat vallen is er niks aan de hand en is het makkelijk te repareren.
als je iets op een elektriciteit snoer laat vallen krijg je kortsluiting of elektrocutie met alle gevolgen vandien.
dus dat is ook weer een voordeel van lucht gereedschap
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
burgos
10 jaar geleden
Daar ben ik het helemaal mee eens.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vooral van toepassing in autowerkplaatsen met allerlei vloeistoffen die in je boor kunnen lopen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
dikke+ het enige juiste antwoord
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En wat te denken over de gewrichten van polsen en elle bogen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
een luchttolslaat net zo goed vast als een electrische tol dus dat maakt volgens mij niet zo veel uit
- goedkoop in aanschaf,
- mechanisch eenvoudiger (dus langere levensduur en minder onderhoudskosten),
- apparaten makkelijk wisselbaar (net als de plug-it snoertjes van festool),
- veiliger (dan 240volt)
- beter te hanteren in vochtige omgeving of met nat-schuren
nadeel:
- perslucht verbruikt relatief veel stroom