Welke lijm is geschikt om leer aan kunststof te lijmen?

Het gaat om losgelaten leer wat op een plastic iphone hoesje heeft gezeten. Secondelijm werkt niet en laat telkens weer los.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
22.6K

Antwoorden (3)

Probeer maar een gewone 'alles' lijm. Niet het leer is meestal het probleem bij lijmen, maar de kunststof ondergrond waarop het leer vastgezet moet worden.
Een lijmsoort die niet hard wordt maar min of meer flexibel blijft voldoet dan het best.

Schuur zonodig de kunststof ondergrond eerst wat op zodat dat wat ruwer wordt.
Dit bevorderd de hechting van de lijm.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Leer welke niet vet is kun je uitstekend lijmen met bizon of pattex (industrie) secondenlijm.
Het leer absorbeerrt de lijm dus je kunt het best druppels op de kunststof aanbrengen.
Kunststoffen als polytheen, polyurethaan en teflon alsmede siliconen kun je NIET met secondenlijm plakken , dus ook niet icm leer.

Je kunt zelfs leer op leer plakken, zo maakte ik leren aandrijfriemen voor oude apparaten, de uiteinden van die riempjes waren oorspronkelijk met een soort nietje
aan elkaar gekoppeld maar dat was een verzwakking in de snaar en dat ging nogal eens stuk.
Met een vlijmscherp mes en een zuiver haakse snede kon ik de verkregen vlakke uiteinden van het leer dan aan elkaar plakken met bovengenoemde secondenlijm, het wil ook met gel-secondenlijm van boven genoemde merken.

In secondenlijm bestaan veel kwaliteiten, die soms erg tegen kan vallen.
De vele jaren ervaring met secondenlijm hebben mij tot bovengenoemde merken gebracht.

Leer en rubber laten zich ook uitstekend lijmen.
Zelfs perfect op elkaar afgesneden leer kun je met secondenlijm plakken.

Eventuele vlekken kun je na lang drogen met zuivere aceton snel wegvegen, doordrenk het leer niet met aceton.
Om meer grip te krijgen op het kunststof kun je ook dat eerst (op de lijmplaats) met aceton bewerken, het kunststof wordt dan iets aangetast en dat is precies de bedoeling, wattenstaafjes kunnen dan heel nuttig zijn.
Lijm pas als de aceton volledig verdampt is.

Vet leer kun je ook met aceton eerst goed ontvetten, het laat zich daarna wel goed lijmen.

Na het lijmen kun je het leer met zadelledervet of ballistol weer van vet voorzien, beiden tasten de lijmverbinding niet aan.

Ik heb zeer oude electriseermachines decennia geleden gerepareerd en veelvuldig benut.
De leren riemen houden zich zeer goed.
Deze voorbeelden zijn bedoeld om in bredere zin het lijmen van leer en /of kunststof te beschrijven.

De werkwijze bepaalt eigenlijk de kwaliteit van de verlijming.

Succes en plak jezelf niet vast, houdt aceton bij de hand!!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ben fan van Bison :-)

Bison heeft ook een lijmwijzer en die staat ook online, even de vragen beantwoorden, en je ziet zo welke lijm je nodig hebt.

http://www.bison.nl/nl-nl/advies/lijm-en-kitadviseur/

Ik kwam hier op uit:
http://www.bison.nl/nl-nl/producten/647-2-componentenlijmen/product/1259-kombi-power/