kan ik een gewone (15 liter) gasfles vullen met lpg? en watvoor verloopstuk heb ik nodig

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.6K

Antwoorden (2)

Aub afblijven. Niet doen. Is veel te gevaarlijk. In geval van ongecontroleerd gaslek is elk electrisch onderdeel, draaiende machine, warm oppervlak,... een ontstekingsbron. Kijk op youtube naar gasontploffingen.

Een "gewone" gasfles is ook gevuld met lpg. LPG is een mengsel van butaan en propaan, afhankelijk van leverancier en seizoen. Dat gas is in de vloeibare fase aanwezig in de gasfles. Heb je een gasfles butaan, dan is dat ook in vloeibare fase in die fles.

Om een gasfles te vullen heb je wel nodig :
1°) LPG op hogere druk dan de einddruk die je wilt bereiken in de gasfles
2°) een vulsysteem om het vloeibare gas in de fles te brengen
3°) een ontluchting om de fles te ontluchten met behoud van de druk in de fles.
Opnieuw : met deze spullen speel je niet en steek je niet zelf in elkaar. Risico's zijn te groot.

Zo'n week of twee geleden is er een zwaar ongeluk geweest in een bedrijf in Florida waar ze hun eigen (lege) gasflessen terug bijvullen. Gedurende een tweetal uur was er de ene explosie na de andere, daarna heeft het nog een paar uur gebrand, de buurt in een straal van zo'n anderhalve kilometer is ontruimd. Er waren gelukkig geen dodelijke slachtoffers. Zelfs bij professionals kan er nog iets mislopen bij het vullen van gasflessen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je kunt gewone gasflessen vullen met LPG, maar het mag niet.
De reden daarvan is vooral een fiscale, maar ook de veiligheid is een probleem. Een gasfles mag niet voor meer dan 80% gevuld worden, want als de fles volledig met vloeibaar gas gevuld wordt, is er kans, dat de fles explodeert. Aangezien je niet kunt zien, hoe vol de fles is, moet je he vullen dus altijd op een weegschaal doen, als de fles niet van een 80% inrichting voorzien is. Die flessen zijn wel in de handel, bijvoorbeeld bij Obelink. Ga je met de camper naar het buitenland, dan is het handig, als je de fles met LPG kunt laten vullen. Overigens, propaan is in nederland voornamelijk propaan, LPG is een mengsel van propaan en butaan.