Is het nog nodig om na het beitsen van een eettafel, deze af te lakken?

Bij mijn eettafel laat de verf los en wil deze dan ook helemaal opnieuw in de beits zetten. Is het voldoende om de verf af te bijten/branden, op te schuren en vervolgens in de beits te zetten tot deze de juiste kleur heeft?

Of moet ik hem daarna nog aflakken (of nabewerken met iets anders?)

Ik gebruik de buitenbeits van karwei (zie afbeelding).

Heeft iemand nog overige tips;

*Met welke korrel moet ik beginnen te schuren en met welke moet ik eindigen?
*Moet ik bijvoorbeeld tussen de beits door schuren en met welke korrel?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
14.1K

Het beste antwoord

Wij als meubel fabriek zullen nooit een tafel afleveren die alleen gebeitst is,
er moet echt ook lak over heen,als je er iets vochtigs op zet heb je altijd een kring.
Dus ik zou je tafel zo behandelen,maak hem eerst helemaal kaal ik zou zeggen zet hem in de afbijt,net zo lang dat alle verf weg is, goed schuren evt eerst met grof, schuurpapier daarna goed schoon maken met water en een scheutje ammoniak,dan nog een x op schuren met fijn papier.
En zet er dan de beits op,goed laten drogen)2 dagen' en dan 2x aflakken met een kras vaste boot lak,zou geen glans nemen , maar mat of half mat.
Glans lak zie je ook erg veel op.
succes met de klus.
burgos
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Duidelijk antwoord en informatief, met goede tips.

Andere antwoorden (1)

Je kunt hem ook met al dan niet gekleurde was behandelen of misschien olie. Informeer eens bij een handelaar in houten keukenbladen.