Steeds weerkerende scheur in plafond met welfsels, hoe herstellen?

Scheur komt altijd op dezelfde plaats terug,, heb ze al verschillende keren uitgeschraapt, bijgeplamuurd, maar komt terug,
Hoe blijvend herstellen? Heb er ook al eens behang over gedaan

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.6K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat komt waarschijnlijk door trekspanningen in het plafond of trillingen van (zwaar)verkeer wat er door de straat komt. Je zal de scheuren moeten uitkrabben zodat je diepte krijgt en daarna vullen met een acrylaatkit. Deze kan trekspanningen en trillingen opvangen en blijft elastisch ten opzichte van een gewoon vulmiddel. Je zou eventueel de scheur na uitkrabben voorstrijken met Alabastine hechtgrond Fixeer, dan vindt de kit een nog betere hechting als het een oud of witkalkplafond is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Misschien kun je ook een laag vliesbehang gebruiken waarmee je gipsplaten kunt behangen. Dat soort behang is speciaal geschikt om trekspanning op te vangen. Je ziet wel een randje, als je niet het gehele plafond ermee behangt, dus of het een goede oplossing voor je is weet ik niet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Arie1956: dit is een goede oplossing, had hem bij antwoorden gezet ipv reacties.

Antwoorden (3)

Als de scheur terug blijft komen gewoon elastisch repareren met bv kit (geen siliconen).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Leg na het opvullen van de scheur met fix en finish een stuk glasvezelgaas over de scheur, minstens een 20 cm breed. stuc daarna het plafond met hetzelfde weer glad. als het plafond niet direct op een houten ondergrond zit, blijft dat heel.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het plafond behangen met glasvezel kan ook een oplossing zijn.
Hou er wel rekening mee dat je dit niet kan verwijderen zonder het stuksel mee te verwijderen.