Bij welke kleuren gebruik je het beste geen witte grondverf?

Ik heb ooit eens gehoord dat wanneer je een muur van bijv. grijs in een andere kleur wilt verven, je soms beter een andere kleur grondverf dan wit kunt gebruiken.

Is dit waar? En bij welke kleuren doe je dat dan?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
33.9K

Antwoorden (2)

bij donkere kleuren is het verstandiger om een donkere grondverf te gebruiken om de ondergrond sneller dekkend te schilderen. Denk bijvoorbeeld aan de kleuren paars, donkerblauw, donkergroen en zwart waarbij je de donkere grondverf kan gebruiken
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bij alle wat donkerdere kleuren kun je het beste geen witte grondverf gebruiken.
Heb je bij wijze van spreken wel eens een poging gedaan, een witte muur in 1x dekkend te krijgen met rode of blauwe verf? In tegenstelling tot wat op de bussen staat over dekking ed zie je altijd witte strepen, waas erdoorheen.

Dat voorkom je door bij gekleurde verf een flinke scheut van de gekleurde verf door je grondverf te mengen (bij verf voor hout waar je aparte grondverf gebruikt)
Bij muurverf, gebruik je eerst een laagje van de allergoedkoopste witte verf gemengd met wat van je uiteindelijke kleur. De kleur die je dan krijgt is veel lichter dan je uiteindelijke kleur maar het helpt wel voor de dekking.

Als je daarna met de gekleurde verf aan de slag gaat is de kans dat het direct dekt veel groter.