is het mogelijk een niet winterharde plant te kweken dat deze wel winterhard word?

ik heb bijvoorbeeld een peperplant. als ik deze in de winter buiten zet en kijk welke het best overleef en dat vijf keer doe zou de plant dan beter tegen kou kunnen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1K

Antwoorden (2)

Misschien wel, misschien niet.
Als je geluk hebt en je plant staat in een beschutte hoek, en je hebt een redelijk zachte winter, kan je plant het overleven. Maar dat is geen garantie voor het jaar daarop.
maar ik heb hier een laurier in de tuin staan die niet winterhard zou zijn, die staat er nu al zo lang dat hij niet meer kapot te krijgen is.
Maar met een dure plant zou ik het risico niet nemen
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
het gaat me meer om mutaties door te kweken. maar ik zie zelf ook in dat er uit duizenden planten waarschijnlijk maar 1 in de buurt van winterhard zal kunnen zijn.
Ja hoor, daar zijn kwekers al jaren mee bezig. Neem Camellia, vroeger totaal niet winterhard, inmiddels zijn er variëteiten die wel tegen de Nederlandse winter kunnen. Of Salvia, veel niet-winterharde soorten, maar ook steeds meer winterharde.

Het is leuk om zelf te proberen, maar reken er op dat je jaren bezig bent. Je zaait er bijvoorbeeld 100 het eerste jaar, en er overleeft er geen een de winter. Het jaar erop weer, en het is een zachtere winter, dan overleven er misschien 2 of 3. Dan moet je zorgen dat die elkaar bevruchten, en dan de zaadjes van die pepers mee verder kweken.

Nu is een peper bij uitstek een plant die van hete zomers en droge winters houdt.
De pepers zijn ook veel lekkerder als ze een hete zomer gekregen hebben.

De meeste planten zijn in Nederland niet winterhard, door de nattigheid. Eerst (herfst) buien, dan vorst zonder sneeuw, dan weer veel regen, de wortels rotten weg. Veel planten kunnen goed tegen de kou, als ze geïsoleerd onder de sneeuw liggen, en de grond niet te nat is. En niet op het oosten plaatsen: dan krijgen ze al vroeg in de ochtend zon, gaan verdampen, terwijl de grond nog bevroren is, en dan drogen ze uit.