Op welk soort plaat kan je het best tegels leggen (zodat ze vast blijven liggen)?

Ik wil een valse wand maken en dan betegelen. Met hout heb ik al zeer slechte ervaringen. Wat is beter dan hout? Het moet wel iets vochtbestendigs zijn....

Toegevoegd na 1 minuut:
ik wil GEEN gipsplaten...en het gaat over zowel vloer (valse vloer) als wand

Toegevoegd na 1 dag:
Ik had mozaiek gelegd op een beukenhouten werkblad van Ikea. maar het werkblad trok krom en de steentjes kwamen los.
daarom wil ik nu kiezen voor iets anders bv. OSB, Multiplex, MDF.... Ik weet wel dat dat ook van hout gemaakt wordt maar het "werkt" misschien toch wel minder dan "echte" houten panelen. Plus moet het voor de vloer ook dragend zijn (het wordt een zwevende vloer...)
Gips wil ik niet omdat je daar achteraf moeilijk iets aan kan bevestigen.

10 jaar geleden
18.7K

Antwoorden (2)

Wand van houten regelwerk, vochtbestendige gips- en of isolatieplaten er op, tegelen maar.

Toegevoegd na 1 dag:
Als je een werkblad wil maken kun je ook kiezen voor een dikke (5cm.) spaanplaat met daarop een gipsplaat, deze zijn ook kant en klaar te kopen en worden vaak gebruikt als systeem tussenwand.
Deze heb ik zelf ook gebruikt als dunne tussenwand in een badkamer en de tegels hangen er al jaren aan zonder scheuren.
Deze platen trekken niet krom en, door de spaanplaat kern, kun je er makkelijk dingen op bevestigen, als je iets monteert boor dan voor met een kleine(ere) boor een gaatje waar je een beetje kit inspuit om vocht te weren.
Zorg bij een betegelde werkblad in ieder geval voor voldoende ondersteuning om doorhanging te voorkomen i.v.m. met gewicht.
90% van de keukenbladen worden gemaakt van (dunner) spaanplaat met een toplaag en gaan ook jaren mee.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
liveisgreat
10 jaar geleden
domme vraag maar wat zijn isolatieplaten....?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat zijn platen die een isolerende werking hebben, een wand die alleen uit houten regelwerk en vochtbestendige gipsplaten bestaat laat makkelijk warmte en geluid door.
Je kunt direct (vraag bij b.v een klusmarkt welke het meest geschikt zijn voor jou doel) op deze platen tegelen.
Let wel op dat deze platen meestal een harde ondergrond nodig hebben omdat ze te weinig stijfheid van zichzelf hebben.
alle wanden die ik zet zijn opgebouwd als volgt: houten balken 45mm x 69mm + osb3 (volledig verlijmen van naden en balk met constructielijm) + gipsplaat watervast of isolatieplaat met mortellaag (vanaf 1 tot 10 cm te verkijgen). Hier kan je rechtstreeks op tegelen. Voor de vloer is de isolatieplaat met mortellaag de beste oplossing, wel de randen afkitten voor het tegelwerk met Polymax of Tec7 transparant, geen silicone want die lost na een tijd op als deze langdurige waterbelasting krijgt zoals in de naden van een douche bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
liveisgreat
10 jaar geleden
sorry,maar wat is isolatieplaat
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De isolatie die ik bedoel is een drukvaste geexdrudeerde polystyreenplaat die aan beide kanten voorzien is van een dunne laag mortel
liveisgreat
10 jaar geleden
aha, okido, dat heet in belgië vast anders, ik heb dat denk ik nog nooit gezien in Brico of zoiets. Klinkt wel handig....