Hoe leg ik een waterleiding aan in deze situatie? (Zie uitleg)

Ik wil vanuit mijn keuken een waterleiding aanleggen naar de tuin.
De enige plek waar het enigszins zou kunnen staat een kunststof kozijn tot aan de muur, aan de andere kant van het kozijn (binnen) zit er ook nog een essentiele plank van 12cm tegen de muur.
Ik wil op een of andere manier de waterleiding naast het kozijn (maar alleen het stukje waar het kozijn zit!) door de muur hebben, kortom ik zou een stuk met een knikje door de muur heen moeten krijgen.

Hoe doe ik dit het beste?

Hoe krijg ik hier een net gat van de ene kant naar de andere kant?

Zie ondersteunende afbeeldingen.

Toegevoegd na 1 uur:
Nog een foto van de muur met links het raam van de buurvrouw te zien. Waar de witte lijn loopt zit de muur aan de buurvrouwzijde.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Bekijk de optie eens om voor en achter het kozijn twee (of meerdere) bakstenen uit de muur te verwijderen door de voegen met een kleine diameter (maar lange steenboor) open te boren en los te beitelen. Desgewenst de te verwijderen bakstenen offeren en hiervoor nieuwe aanschaffen. Leg de leiding in de open liggende spouw of zaag ruimte voor de leiding in de achterzijde van de terug te plaatsen baksteen. Met metselspeciede bakstenen weer terug plaatsen en voegen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Binnen zie ik verwarmingsbuizen, waarom niet ernaast naar boven, door de plaat waar ook je afvoer zit en dan naar beneden.
Het boren zoals jij het wil kan wel, van beide kanten iets schuin boren (een paar mm groter als je buis) en dan een polyethyleen buis erdoor duwen en/of trekken met ijzerdraad.
LET OP, ik weet niet hoe dik de muur is maar er bestaat een kans dat er stukken aan de andere kant van de muur springen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als ik de situatie goed kan inschatten, kun je het best in de keuken naast de verwarmingsbuizen naar boven op het laagste punt maak je een aftapkraantje (tegen bevriezing in de winter) gaatje boven door het kozijn naar buiten een naast de regenafvoer naar beneden. Plaats de kraan iets hoger dan de aftapkraan dan kan de buis leeglopen voor tegen de vorst.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Lijkt mij ook de beste oplossing
alleen
" Plaats de kraan iets hoger dan de aftapkraan dan kan de buis leeglopen voor tegen de vorst.",
maakt in dit geval niets uit, het is zelfs beter om de kraan lager dan het aftapkraantje te plaatsen, door de zwaardere waterkolom zal de buis buiten leeglopen i.p.v. binnen bij het aftapkraantje.
Het zou helemaal mooi zijn als je de leiding vanuit de kruipruimte zou kunnen laten komen. Dan zou ik zo dicht mogelijk bij het kozijn schuin door de betonnen vloer, naar de kruipruimte boren. In de kruipruimte verder aansluiten met een leegloop kraantje en afsluiter. Om in de winter de leiding af te sluiten en leeg te laten lopen.