Afvoerwater van de wasbak naar de WC sturen, kan dat?

Hallo allemaal, ik wil me douchekamer renoveren, daarbij wil ik dat water wat in de goot verdwijnt van me wasbak doorgevoerd wordt naar de WC reservoir. Maar mijn vraag is, is dit wel mogelijk? Gezien er dan drukverschil is. (Omdat dan zowel de leiding naar de WC reservoir gaat alsook de afvoerleiding van de wasbak). Is er een manier (bijv. ventiel op de PVC buis?) dat de water in de WC reservoir blijft en niet terug omhoog de wasbak in gaat? Gezien er toch wel minstens een paar bar staat in de WC reservoir.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.3K
Poet
10 jaar geleden
De stortbak wordt na doortrekken direct weer gevuld. Als je dan water door de gootsteen spoelt kan dat er niet meer bij. eigenlijk moet je dus ook een reservoir maken van het gootsteen-water dat wordt gebruikt om na het doortrekken de stortbak mee te vullen.
Poet
10 jaar geleden
.. of dat als eerste geleegd wordt bij doortrekken en dan evt nog wordt aangevuld met schoon water uit de stortbak
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vermoedelijk maak je meer kosten dan je gaat besparen. Kan de afdichting in je stortbak wel tegen al die zeep, tandpasta en andere vuiligheid ? Gaat het niet lekken ? Vervang je douchekop door een zuiniger type en schroef een speciale dop op de kraan van de wasbak die minder water doorlaat. Ontdooi je diepvries op tijd, vervang koelkastrubbers, koop een A+++ type etc. etc. Daar valt meer eer aan te behalen en is veel simpeler.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
staat de wc op dezelfde verdieping of een verdieping lager?
Poet
10 jaar geleden
Als je het regenwater in je stortbak kunt krijgen schiet het misschien beter op en het water is ook schoner!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Is dat om water te besparen, of heb je geen aparte afvoer? Als het dat laatste is, zou je ook het water uit kunnen laten komen in het buisje tussen de stortbak en de toiletpot. Als het is om milieuredenen is dat natuurlijk niet zinnig, uit praktische overweging kan het een optie zijn. Ik had dat in mijn vorige huis met de afvoer van de vaatwasser, dat kon gewoon nergens anders zonder de hele keukenvloer uit te hakken (of door de asbest-platen heen te boren, wat ons ook niet handig leek). Je WC loopt door als je de wasbak gebruikt (of in mijn geval: als de vaatwasser draaide terwijl je op het toilet zat, sloeg het stoom tegen je billen ;-)) maar verder werkt het gewoon.

Het beste antwoord

Misschien is het nog het makkelijks om gewoon een 2e stortbak erbij te maken voor het water uit de gootsteen "=de grijswaterbak". Als die vol is gebruik je die, anders de gewone. De 2e stortbak moet wel een overloopje hebben naar het riool (daar komt dan ook de zwanenhals).
Verder moet de bovenkant van de 2e stortbak lager liggen dan de bocht in de afvoerbuis onder je wasbak. Anders heb je ook een pomp nodig en dan wordt het wel erg lastig.
Maar misschien kun je het grijswater naar een WC op een onderliggende verdieping leiden? Dan is dat geen probleem. Je kunt denken aan een normale lage stortbak en daarboven zo'n ouderwetse hoge met zo'n treksysteem
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Er bestaan systemen waarbij in de badkamer in de wand een bak zit verborgen waarin het water uit de douche wordt opgevangen. Dat wordt dan geleid naar stortbak van de WC. Zie link waar het wordt beschreven.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Poet
10 jaar geleden
Een gelijkt filmpje maar hoe het zit met de benodigde pomp, schoonmaak, filters hoor je er niet bij.
Poet
10 jaar geleden
Sorry, dat is: gelikt