hoe maak ik schroeven korter?

Ik heb schroefjes die te lang zijn en ik kan ze helaas niet korter kopen. Hoe maak ik ze korter zonder de schroefdraad te beschadigen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
21.6K

Antwoorden (5)

Eén manier is om een moertje op de schroef te draaien en hem voor de moer af te zagen met een ijzerzaag. Daarna het moertje er weer afdraaien. De moer hersteld daarmee het eventueel beschadigde draad. Als het een heel dun schroefje is ( M4 of M5) kan je het ook met een kabelschoentang doen. Deze heft speciale sparingen om die kleine maatje mee af te knippen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit is ook de meest gebruikelijke manier +1
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je bedoelt een bout? Een schroef heeft een zelftappende kop. Als je deze korter maakt kan je de schroef niet meer gebruiken
niko
10 jaar geleden
t gaat over schroeven,toch?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De vraag wel, maar dit antwoord gaat over een bout.
De vraagsteller heeft dus niets aan dit antwoord.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wij weten allemaal dat half Nederland de woorden schroeven en bouten door elkaar gooit. Aangezien je een schroef niet korter kan maken zonder hem onbruikbaar te maken ben ik er van uitgegaan dat hier een bout(je) bedoeld werd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als we het dan toch over terminologie gaan hebben: een schroef geen zelftappende kop, hooguit een zelftappende punt. De kop is het brede deel waarmee je de schroef met gereedschap in het materiaal kan draaien.
niko
10 jaar geleden
ok.alleen de vraagsteller kan het weten.en hij heeft voor beide mogelijkheden een antwoord gekregen.mooi toch.
Met een goede nijptang als ze niet al te dik zijn.anders inklemmen in de bankschroef tussen 2 plankjes en stukje afzagen met ijzerzaag.
houd er rekening mee dat de trekkracht(de kracht waarmee de schroef zich in het hout trekt tijdens het indraaien)aanmerkelijk kan verminderen.dus is er in het begin wat meer druk nodig om de schroef te laten "pakken".
10 jaar geleden
Moet je de schroef inkorten, wat met een ijzerzaagje kan, dan moet je met een heel klein boortje een gaatje voorboren, anders gaat de ingekorte schroef, niet meer het hout in.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+ en liefs van me
Met een ijzerzaag. En als die wat dikker is met een slijptol met staalblad is netter
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heel eenvoudig, eerst zagen en dan in een draaibankje conisch afdraaien. Is wel veel werk voor een schroefje maar het is dan wel op maat. Zou eerst eens bij bijv. een echte schroevenwinkel kijken wat er te koop is.