glaslatten vervangen. hoe moet het en wat heb ik nodig?

het kozijn van mijn schuur is op eenaantal plekken verot. die ga ik repareren.maar bij het raam zijn de glaslatten ook verot. waarkan ik deze halen? ,hubo? ook heb ik gezien dat je glasband tussen de ruit en de lat moet plakken en de rand af moet kitten met wat voor kit. en kan ik deze spullen gewoon halen bij de hubo (ofeenandere bouwmarkt)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.5K

Antwoorden (2)

De glaslatten zitten gespijkerd en gekit dus met een schroevendraaier of beitel er een beetje onder "friemelen" is genoeg om ze los te krijgen. Let wel op dat het ruitje er niet uit valt als je de laatste verwijdert. Daarna de sponning even netjes maken (schoon steken, opschuren, en weer in de verf zetten. Nieuwe glaslatten zijn gewoon op lengte van ong.2.4m te koop in de bouwmarkt of Hubo. Deze ook weer even netjes in de verf zetten voordat je ze monteert, met name de onderkant is kwetsbaar omdat je er later nooit meer bij kan. Even in de kit zetten om te voorkomen dar er water onderdoor loopt ( een acryllaatkit of siliconenkit volstaat). Beglazingsband is bij iedere serieuze glashandel/ groothandel/verfhandel te koop. Als je het echt netjes wilt doen gebruik je een beglazingskit om de voeg tussen de glaslat en de ruit te dichten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Trillen voorkom je met het band óf om ouderwets stopverf te gebruiken in plaats van een glaslat.
Het gebruik van rvs nageltjes is inderdaad aan te bevelen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Die band is niet alleen bedoeld tegen het trillen, zij is tevens de rugvulling voor de afsluitende kit laag. Zou je dit niet doen en alleen een kit ril aanbrengen dan zal die kit nooit de volledige hoogte van de glaslat vullen met als gevolg dat er water tussen gaat komen. Onderschat de kracht van water niet, het kruipt overal tussen. Een merantie glaslat is dan in een paar jaar weer net zo beroerd als hij nu is.
Het band kost overigens "geen drol" dus daar hoef je het niet voor te laten
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Acrylkit en siliconenkit zijn niet voor glas te plaatsen.
Butyleenkit is een glaskit voor enkel glas.
En voor isoalieglas zijn er speciale kitten
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je hebt gelijk dat ze er niet specifiek voor zijn. Het beste is een beglazingskit als hybryseal of windowseal te gebruiken
verstekbak en verstekzaag
latten
koploze spijkertjes
overschilderbare kit
klein hamertje
eventueel tape om de latten vast te plakken
meetmateriaal
grondverf

Meet het binnen deel van het raam, waar de glaslat tegenaan komt, koop iets meer dan die totale lengte. Zaag de latten in de verstekbak op maat met de zaag.
Zorg dat het gedeelte van het kozijn glad en ontvet is, maar ook stofvrij.
Plak de tape op de lat en duw de lat op zijn plek.
Sla de koploze spijkertjes in de lat, om de lat goed vast te zetten, dit doe je van het raam af. Zet een kartonnetje tussen raam en spijker, om misslagen niet fataal uit te laten vallen voor je raam.
Als alle latten op hun plek zitten, kitten, er zijn speciale kitlepeltjes te koop, zodat je dat netjes kan doen.
Na het drogen van de kit, zet je de latten in de grondverf en na droging in de kleurlak.

Succes.

Toegevoegd na 2 uur:
Je kunt de latjes voor het plaatsen inderdaad beter eerst in de grondverf zetten, het aflakken doe je na het plaatsen, omdat je dan ook de kitranden mee kan verven en de spijkergaatjes kunt verhullen.