Wat voor installatie kabel moet ik gebruiken voor het aanleggen van stopcontacten in een schuur?

Moet dit zo'n dikke grijze kabel zijn met 3 draden erin? Of kunnen dit 3 losse kabels zijn van de rol (dus zonder grijze mantel)? En hoe dik moeten de kabels zijn 2,5 of 1,5 mm dik?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
15.5K

Antwoorden (3)

De bovenste kabel kan je met alleen zadels in de schuur bevestigen dat geeft geen problemen daar de mantel slag vast is.

De losse draden moeten door een zogenaamde elektriciteitsbuis worden gelegd, meer werk dus.

Toegevoegd na 2 uur:
Je dient minimaal 2.5mm. te gebruiken voor een stopcontact.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar het kan/mag dus wel in combinatie met een buis? En hoe dik moet de draad zijn 2,5 of 1,5?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Voor een vaste leiding naar een stopcontact minimaal 2.5, bij een dikte van 1.5 mag men de draad niet maximaal (16amp) belasten en dient hij lager gezekerd te zijn.
Kan geen 2 boven de mm zetten dus mijn mm zijn vierkante mm9 mm in kwadraat
Voor verlichting mag je 1.5 mm of hoger gebruiken
Voor de stopcontacten moet je 2,5 mm of hoger gebruiken.
Op 1 voedingskring ( draad die vertrekt van de zekering) mag je max 8 stopcontacten zetten, of 8 meervoudige stopcontacten. Dus je mag 8 enkele stopcontacten zetten of 8 meervoudige ( bv 2 of drie stopcontacten bij de tv)
Dus bij de zekering vertrekt een draad. Dan mag je 8 aftakkingen maken waar je telkens 1 stopcontact mee verbind of je overbrugt dat ene stopcontact en je verbind er enkele andere contacten mee.

Verlichting en stopcontacten mag je combineren maar dan moet je wel 2,50 mm gebruiken en mag je niet meer dan de 8 aftakingen hebben. Ook mag je meervoudige lichtpunten gebruiken, maar moet je wel uitkijken dat je niet teveel stroom afneemt

Omdat het over een schuur gaat is het ook mischien wel goed dat je dubbelpolige schakelaars gebruikt omdat die, wanneer je de schakelaar uitzet al de stroom van de leiding en lichtpunten haalt en gebruik stopcontacten geschikt voor buitenruimtes. Dit omdat het toch over een mogelijke vochtige ruimte gaat
Voorzie ook, wanneer mogelijk, een aparte zekeringskast in de schuur.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
maar losse 2,5 mm kabels kunnen dus ook samen met ene pvc buis? Ik dacht dat dit alleen binnen mocht namelijk
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, je kunt ook losse kabels in de PVC buizen, die men er voor verkoopt, gebruiken. Dit wordt ook bv gebruikt in garages,
Ik denk wel dat het goedkoper en gemakkelijker uitvalt als je de grijse kabels gebruikt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
kan je wat uitleg geven aub
Staat de schuur vrij van het huis, dan moet de verbinding met het huis door de grond gemaakt worden met een VMVKAS kabel kabel met stalen mantel. Is dat het geval, reageer dan even.
In de schuur, als het halfsteens muren zijn, of de schuur om andere reden vochig is, gebruik dan zeker de grijze kabel, het aanleggen stopcontacten gaat daarmee zowiezo eenvoudiger.
Maak de verbinding met de schuur op een aparte groep in de groepenkast. Laat je door een bekende informeren, over hoe je een kabel aansnijdt, hoe ver de zadels uit elkaar moeten staan, hoe je een stopcontact aansluit, enz enz. Voor die werkzaamheden is enige ervaring nodig!