Moet ik alle stopcontacten aarden als ik de groepenkast vervang?

Wij hebben een huis uit 1966 met een behoorlijk oude groepenkast. Wij willen deze laten vervangen door een nieuwe groepenkast, met een paar extra groepen erbij, en uiteraard aardlekschakelaars. In de woonkamer zitten nog stopcontacten die niet geaard zijn (deze groep is dus niet geaard). Ik heb gelezen dat je je, als je de elektrische installatie gaat vervangen, aan de bouwregels moet houden die op dat moment gelden. Nu is het tegenwoordig voor zover ik weet verplicht (of aangeraden?) om alle stopcontacten geaard te maken. Betekent dit dan dus dat we bij het vervangen van de groepenkast ook alle stopcontacten in huis moeten gaan aarden, of staat dit er los van? Uiteraard zouden we nieuwe groepen wel direct aarden, maar het zou erg veel werk worden om de bestaande stopcontacten in de woonkamer van aarde te voorzien.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
5.7K

Antwoorden (2)

Voorop gesteld; ik ben géén expert, maar ik knoop thuis ook wel eens wat draden. Ik ga er vanuit dat je de eigenaar van het huis bent. Mijn gezonde verstand zegt dat je inderdaad alleen de nieuw te trekken leidingen moet aarden. Als je in oude leidingen gaat wroeten bestaat er ook nog eens de kans dat je de 'oude' draden stuk trekt.
je kunt voor alle zekerheid even bellen:

Heeft u een vraag over
Elektrische installaties?
Wij helpen u graag verder!
elektrische-installaties@nen.nl
(015) 2 690 194
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je gaat de elektrische installatie niet veranderen, je verandert alleen de groepenkast.

Als je alle bedrading zou vervangen dan moet je wel aarde aanleggen,
ook als je een groot gedeelte verandert, dan moet je alles doen.

Wat ik wel zou doen is meteen aarde draden trekken naar alle centraaldozen, zodat als je ergens een aarde wilt hebben je niet meer in de meterkast hoeft te zijn.
Als de buizen goed zijn is dit weinig extra werk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een zéér goed antwoord +1