Histor aflakverf pakt niet goed, hoe kan dit?

Ik ben bezig een kast te schilderen, deze is 10 jaar geleden met een Histor alkydverf geschilderd.
Nu wil ik hem overschilderen met een lichtgrijze (cyber) Histor aflakverf alkyd.

Eerst goed ontvet, geschuurd en toen weer ontvet en de grijze aflak aangebracht. Tot zover ging het prima.

De kast 2 dagen laten rusten om wat uit te harden en toen schuren alvorens ik de 2e laag aan kon brengen.

Echter, toen ik gisteren wilde schuren liet de verf zomaar los: ik kon het er zo aftrekken!

Ik heb dit nog nooit eerder gehad met Histor. Zou de verf niet goed kunnen zijn of kan het zijn dat de ondergrond niet goed pakt.

Wie weet raad?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Waar heb je mee ontvet?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
met St.Marc
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Is die andere nieuwe verf ook op alkydbasis en heb je wel gegrond ?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb de goede verdunning gebruikt en deze nieuwe verf is ook op alkydbasis. Ik heb geen grondverf gebruikt, ik nam aan dat dat niet nodig is?
De oude verflaag is nog helemaal gaaf, dus ik ga ervanuit dat ik hier gelijk overheen kan schilderen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je hebt toch zeker nooit die kast eens met pledge meubelreiniger of dat soort spul afgestoft ? Want dat crëeer je er een vettige laag op die je ook met verfreiniger en dat soort zaken als ammonia niet weg krijgt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb geen Pledge in huis, gebruik dat soort dingen nooit. Het is echt vreemd, ik heb dit nog nooit gehad en heb toch al heel wat geschilderd binnen en buitenshuis!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Misschien ooit iets van siliconen op de verf terecht gekomen? Die zijn nagenoeg niet te verwijderen.

Antwoorden (2)

Sopje gebruikt misschien?
Veel sopjes zit een glanzer in,waardoor het oppervlak wat vettig kan worden!
Op een vet oppervlak pakt geen verf!
Alles af nemen met ammoniak of een vervanger daarvan!
Succes
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Waarschijnlijk heb je ontvet met een oplosmiddel zoals terpentine of wasbenzine. Daarmee kun je niet ontvetten, het verspreid het vet alleen over het oppervlak. Ontvetten doe je met een allesreiniger als St Marc of ammoniavervanger, wat ook een allesreiniger is en water. Lees de gebruiksaanwijzing!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je bij de reacties kijkt, dan kun je lezen dat ik met St.Marc heb ontvet. Ik heb precies de voorschriften opgevolgd zoals deze op de verpakking staan. Zo doe ik het al jaren!!