Kun je een kabel trekken door een gebruikte leiding?

Als ik een kabel wil trekken naar mijn tv en hier geen lege leiding voor heb, kan ik dan ook een andere leiding gebruiken? Bijvoorbeeld die van de kabel of telefonie?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
19.6K

Het beste antwoord

Een extra kabel trekken door een bestaande buis is meestal wel mogelijk. Of het echt lukt hangt af van de diameter van de bestaande buis, van het aantal kabels dat er al in ligt, en van de aanwezigheid van eventueel gruis in de buis.

Voor het trekken van een extra kabel zijn trekveren heel geschikt.

Een andere mogelijkheid is deze: maak de bestaande kabel aan beide einden los. Knoop nu aan één eind een lang, dun, stevig touw vast. Trek aan het andere eind van de kabel. Nu ligt de bestaande kabel niet meer in de buis; in plaats daarvan ligt het touw in de buis.

Knoop nu zowel de bestaande kabel (die je dus zojuist uit de buis hebt getrokken) als de nieuwe kabel aan het touw. Trek vervolgens aan de andere kant van de buis aan het touw. Je trekt nu de bestaande kabel weer terug de buis in, en je trekt ook meteen de nieuwe kabel mee. Het eindresultaat is dat er nu twee kabels in je buis liggen, de oude en de nieuwe.

Toegevoegd na 3 minuten:

Als je het te riskant vindt om de bestaande kabel tijdelijk uit de buis te trekken omdat je hem misschien niet meer terug krijgt, Kun je ook een dun en licht touw nemen dat wel stevig en flexibel is. Zet aan de ene kant van de buis een stofzuiger op de opening. Laat iemand anders aan de andere kant het touw in de buis doen. Met wat geluk is de stofzuiger krachtig genoeg om (eventueel met wat hulp van de andere persoon) het touw helemaal door de buis te zuigen.

Je moet natuurlijk wel de stofzuiger weghalen zodra het touw is aangekomen. Of de helper moet het touw tegenhouden zodra het bijna helemaal de buis in is gezogen.

Nu heb je de bestaande kabel en het touw in de buis liggen. Knoop dan de nieuwe kabel aan het touw en trek aan de andere kant van het touw om de nieuwe kabel door de buis heen te trekken.

Toegevoegd na 4 minuten:

Als de nieuwe kabel OOK de functie van de oude kabel kan overnemen, kun je natuurlijk de nieuwe kabel aan het uiteinde van de oude kabel knopen, en dan aan de andere kant van de oude kabel trekken. Zo vervang je de oude kabel door de nieuwe kabel.

Cryofiel
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Natuurlijk kan dat als u die telefoonaansluiting niet meer gebruikt.
U kan daar een nieuwe kabel intrekken of mogelijks zelfs bijtrekken.
Dan heeft u wel een UTP-kabel cat5 nodig en 2 RJ45 stekkertjes met de juiste tang om die op de kabel te nijpen.
Een aansluitschema vindt u op de afbeelding.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
van minnetjes worden we niet wijzer , graag uitleg waarom die min
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
de min is niet van mij, maar de vraagsteller verteld niet wat voor kabel hij wil trekken.
Dus waar komt het utp verhaal vandaan? Al denk ik ook wel dat de vraagsteller er een netwerkkabel bij wil trekken. Gewoon een trekveer gebruiken, en rustig trekken, anders beschadig je de kabel die er al in zit.
Gebruik bij voorkeur de telefoniebuis, de telefoonkabel is meestal dunner dan de tv kabel.
Een beetje afwasmiddel zorgt ervoor dat wat makkelijker glijd, en anders de methode van Cryofiel gebruiken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er was een zelfde voorgaande vraag van de VS die vermelde dat het om een data kabel ging, die vraag werd weggehaald maar ik wist dat nog vandaar dat u ineens naar UTP ging. Anders had ik het natuurlijk ook over een coax kabel gehad.