Is dit asbesthoudend materiaal (tussenwand uit houten huis uit 1966)?

Wij zijn begonnen met het slopen van een tussenwandje in ons huis. Het gaat om een houten huis uit de jaren 60. Het wandje lijkt van 'gewoon' spaanplaat, maar we zijn toch een beetje bang voor asbest. Zou het hier in kunnen zitten? Ik heb gelezen over 'asbestboard', waarbij asbest vermengd is met houtvezels. Ziet dat er zo uit?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.3K

Het beste antwoord

De 1e foto is geen asbest,
de 2e foto is minder duidelijk, maar als dat hetzelfde materiaal is ook niet.

In de bron is de aanstekertest beschreven. Daarmee weet je zeker dat iets geen asbest is.
"Een asbestvezelbundel daarentegen zal wel opgloeien in de vlam. Als de vlam is gedoofd, blijkt de vezelbundel onaangetast te zijn. Asbest is immers onbrandbaar."
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor de geruststellende reacties! Ik ga de aanstekertest ook nog even doen, bedankt voor de tip!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Beide antwoorden waren goed maar ik heb dit antwoord gekozen vanwege de tip van de aanstekertest.

Andere antwoorden (1)

Nope is geen asbestboard.
En al zeker geen asbest.

Lijkt me eerder op vergane of verouderde vezelboard.
Gewoon verwijderen.

Mocht je het evenmin toch niet vertrouwen, behandel het dan als zijnde asbest.
Vochtig maken, inpakken en afvoeren.