Hoe kun je pvc 50 mm isoleren in de grond?

De leiding wordt gebruikt voor een warmtepomp van het zwembad. De leidingen lopen ca 4 meter onder de grond door.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
6.6K

Antwoorden (3)

Wordt toch graven... Het beste kan je die 50mm PVC-buizen stoppen in een 100mm PVC-buis en de tussenruimte op te vullen met isolatie (Rockwool, niet volspuiten met schuim want het moet wel flexibel blijven):

http://www.webwinkeldiender.nl/c/48/
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De vorstgrens in Nederland ligt op +/- 60 a 100 cm diepte, dus op 4 meter loopt u geen enkel risico.
In bijlage kan u zien dat het eens in de 20 jaar voorkomt dat er in het Westen van Nederland vorst voorkomt op - 70 cm maar in het Noor-Oosten tot 1meter diep kan gaan.
Dus geen nutteloze kosten doen op 4m diepe.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een bis op 4 meter diepte kan men het beste isoleren door hem geheel in de gele grond (speelzand) te leggen, elke andere vorm van isolatie is weg gegooid geld daar er geen betere isolatie is dan de grond zelf.

Het enigste wat je wel moet doen is zorgen dat het vocht zo snel mogelijk bij de buis vandaan is en dat doet men door het aanbrengen van gele grond,
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+ maar ik denk dat de vraagsteller bedoelt dat er 4 meter leiding ligt en niet 4 meter diep.
4 meter diep zou vaak betekenen dat de leiding in het grondwater ligt..