Hoe meet je een douchekraan op (12 of 15 cm)?

ik zat te kijken voor een thermostatische kraan ipv de mengkraan die ik nu heb, en ik kom steeds de maten 12 en 15 cm tegen.

als ik aan de binnenkant meet kom ik op 12 cm (bij mijn huidige kraan) maar aan de buitenkant kom ik op 15 cm.

van waar tot waar moet meten (zie foto)?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
38.7K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Meet eens hart op hart.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
en wat is de hartafstand precies? zit te googlen maar word er niet helemaal wijs uit.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
midden van de aansluiting, naar het midden van de aansluiting. Hart betekent midden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ok dan kom ik op 12 cm, heb ik de afstand tussen de leidingen wat slordig gemeten. dank je.

Het beste antwoord

Standaard zijn er 120 mm en 150 mm kranen HARTAFSTAND verkrijgbaar.
Normaal zal de loodgieter zijn buizen op 135 mm hartafstand plaatsen zodat u met 2 S-koppelingen beide maten kunt monteren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
bedankt voor je antwoord, dat hartafstand is 12 cm als ik het nu goed heb gemeten. is het wijs zelf een nieuwe kraan aan te brengen? de aansluiting ziet er vrij simpel uit, en zelf de goedkoopste thermostatische kraan via internet vinden is een stuk goedkoper dan de prijs die een loodgieter voor een standaard model vraagt (neem ik aan). maar aangezien ik niet eens wist wat de hartafstand was is het wellicht handiger iemand anders de kraan te laten plaatsen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
U kan daar zeer eenvoudig elke kraan op monteren met een hartafstand van 12 cm (standaard). Gewoon met een verstelsleutel (Engelse sleutel) die 2 grote zeskant moeren losdraaien maar EERST het water afsluiten en de druk aflaten.
Nadien de 2 dichtingen plaatsen en het nieuwe ventiel erop schroeven.
Eventueel een vriend laten helpen en het zal nog steeds veel goedkoper zijn dan een loodgieter te laten aanrukken.
Ik zal een filmpje toevoegen zodat u kan zien hoe het moet.

Andere antwoorden (1)

Geen van beide.

Die maat is de hartafstand tussen de aansluitpunten, dat is de afstand die zit tussen precies het midden van de waterleidingen uit de muur.

De hartafstand van jouw kraan zal waarschijnlijk ongeveer 13,5 centimeter zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ok maar heb ik dan een 12 of een 15 cm kraan nodig?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is of 12, of 15 cm. 13,5 cm bestaat voor zover ik weet niet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
bedankt voor je antwoord, ik kom (gemeten van het midden van de leiding tot het midden van de leiding) op 12 cm.