hoe krijg ik schroeven waarvan de inbus kapot/ dolgedraaid is er nog uit?

de kop van de schroef waar de inbussleutel in moet bedoel ik.

kan dit idd met een grabbit en is er misschien ook een andere slimme manier?

(hetmeubel waar ze in zitten mag niet kapot)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
108.4K

Antwoorden (8)

Kop wegboren, dat deel loshalen, dan kan je aan dat wat uitsteekt met een tang de rest van de schroef losdraaien.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
U kan daar beter een gat in boren en dan met een linkse tap het restant eruit draaien.
Een andere mogelijkheid, als u de kop vrij kunt bereiken, is een gleuf inzagen en proberen met een schroevendraaier.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Volgens dit reviewfilmpje van de Consumentenbond is de Grabit een prima uitvinding. Succes!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als de kop van de inbusbout vrij te bereiken is, dan is het mogelijk om deze te pakken met een goede bijv. waterpomptang en deze gewoon los te draaien.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Met een ijzerzaag, Dremel o.i.d. een sleuf in de kop maken en dan met een schroevendraaier de schroef los draaien.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je de Grabit van Tellsell bedoelt gaat dat prima. Bij de Action verkopen ze een look-a-like voor €1,79 met TiN-coating en dat is voor incidenteel gebruik goed genoeg.
Het is gewoon een linksdraaiende verzinkfrees met een verspanende vrijloophoek die zich in de bout vreet. Weinig toeren maken en het komt goed.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Is de zeskant er uit gedraaid omdat de schroef vastgeroest zat dan helpt de uitboor methode alleen maar. Gebruik voor het uitdraaien een kleine griptang.
Een elegante methode, waarbij de bout behouden blijft, is: frees met een dun dremel freesje de hoeken van de zeskant uit zodat er een torx sleutel in past. Dan krijg je de bout weer los. Deze methode is vooral geschikt voor messing of rvs meubelbouten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb op een ander forum gelezen door middel van een TORX bitje. Heb het zelf toegepast om een fietszadel hoger te plaatsen. Met zo'n iel huis tuin en keukeninbussleuteltje kan je onvoldoende kracht zetten en draai je het over de kop. Een passende TORX in de schroefboormachine waarna op de meest langzame manier de inbus eruit draaide. Zadeltje omhoog en op de zelfde manier de inbus met de schroefboormachine heel langzaam weer vastgedraaid. Het laatste stukje zonder aandrijving van de schroefboormachine door deze handmatig naar rechts te draaien. Vast = vast waardoor is voorkomen dat de inbuskop afbreekt. Zelfs de fietsenmaker durfde het niet aan met met een professionele inbussleutel aan de slag te gaan. Met dank voor de tip. Toppie.
een jaar geleden