hoe krijg ik een scheve kast recht?

twee ikea pax kasten 50x58x236 in elkaar gezet. De kasten staan scheef. als je ze tegen elkaar zet is er van boven (sluitend) naar beneden een steeds grotere tussenruimte (centimeter of 10). aan de muurkant hetzelfde maar dan omgekeerd. verplaatsen, stelschroeven, keggetjes, hard duwen helpt allemaal niet. hoe krijg ik de kasten recht???

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
49.3K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als niks lukt dan zou je ze aan elkaar kunnen schroeven.

Antwoorden (3)

De truc is de achterplaat, zorg dat je tenminste 2 hoeken (liefst diagonaal) haaks fixeert, dan is je probleem opgelost!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
iedereen die gereageerd heeft, bedankt voor de reactie.
ik heb de kast op de vloer in elkaar gezet en toen overeind gezet (wel volgens de handleiding).. misschien is daar iets fout gegaan
nog maar een keer proberen, maar dan terwijl de kast overeind staat.
De muur en vloer blijken trouwens ook behoorlijk scheef, dus waarschijnlijk een combinatie van factoren dat leidt tot dit scheve resultaat
Weer een dag werk pff...maar ooit leer ik het wel!
Ik vermoed dat er diagonalen of misschien een achterwand stevig vastgemaakt is, die scheeftrekken moet voorkomen. Als je die stevig vastmaakt voordat de kast perfect recht is, fixeer je hem juist in een scheve stand. Zoek die verbinding (zoals FreekFluweel aangeeft, is het waarschijnlijk de achterwand) en maak die tijdelijk los. Bij IKEA-kasten is de kans groot dat je spijkertjes moet loswurmen. Daarna kun je hem in positie trekken. En daarna natuurlijk weer alles vastmaken.

Toegevoegd na 9 minuten:
Yep, gevonden: bij plaatje 13 en 14 op pagina 19 van de handleiding spijker je de achterwand vast. Als de kast op dat moment niet perfect recht is, fixeer je die scheve stand.

Toegevoegd na 10 minuten:
Ik bedoelde dus: ga terug naar plaatje 13/14, maak de hele achterkant los, trek de kast recht en ga weer door vanaf plaatje 14.

Toegevoegd na 19 uur:
Sterker nog perfect rechttrekken hoeft niet eens, als ze maar hetzelfde zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+ een winkelhaak is handig, anders blijft het gokken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Valt mee, het enige wat hier nodig is, is dat de twee kasten hetzelfde zijn. Honderd procent haaks hoeft helemaal niet, als er maar geen kier tussen komt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Feitelijk moet die achterwand dienen als mega-grote winkelhaak. Een echte winkelhaak is maar dertig of veertig centimeter, die is heus niet nauwkeuriger dan die achterwand.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
klopt,
een winkelhaak is ook handig om te kijken of alles nu goed is.
(dit kan ook met een legplank van de kast, die is ook haaks)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Klopt op zich wel, maar toch zou ik zelf de andere kast gebruiken om te zien of alles goed is. Het hoeft immers (zoals al eerder gezegd) niet perfect haaks te zijn, als ze maar gelijk zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
bedankt voor de reacties
ga het proberen...
Zo scheef kan je een kast haast niet maken! Door de achter panelen wordt hij automatisch recht!
Leg eens een waterpas op de grond, als d vloer ongelijk is trekt de kost krom!