Er staat spanning op het kraanwater, hoe verhelp ik dit?

Wanneer ik mijn handen was in de badkamer voel ik mijn handen "prikken", mijn vriend ervaart het zelfde. Het lijkt wel alsof er stroom/spanning op het water staat. Bij de douche en de kraan beneden is dit niet. Hoe komt dit? En nog belangrijker: hoe kom ik er vanaf??

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
25.2K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat dacht je er van METEEN een elektromonteur bij te laten komen! Dit kan gevaarlijk zijn!

Antwoorden (2)

Dit kan voorkomen bij onjuiste aarding van het lichtnet aan de waterleiding en ook als er bij het aanleggen van de waterleiding elektrische leidingen geraakt zijn.
Deze situatie is zo levensbedreigend dat je de badkamer op slot moet doen en niet meer moet gebruiken totdat er een vakman is langs geweest. Water en elektriciteit zijn dodelijker dan je denkt.

Toegevoegd na 5 uur:
Er is nog een andere mogelijkheid, die minstens zo ernstig is: je waterleiding staat niet onder spanning, maar iets anders dat je ook aanraakt, bijvoorbeeld de (vochtige) vloer. Ook dat vraagt om onmiddellijk ingrijpen.
escape
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een dikke +++.
Een of andere idioot heeft de waterleiding als aarding gebruikt.
Wat ik niet begrijp is dat de aardlekschakelaar er niet uit gaat, dus best ook dat laten nazien.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
TOP antwoord en reactie !!!!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt, het is nu alleen een lang weekend.. Wat kan ik doen?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Met de hoofd schakelaar uit ! Dus in het donker zou je de kraan kunnen gebruiken :)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Doe telkens een stop er in of uit zo kan die groep er uit laten als je dader weet . Ja het kan heel link zijn . Staat er misschien een was machine met een stekker er in , in de zelfde ruimte ? Dat zou de boos doener kunnen zijn !?!?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik sta nu met alle stoppen uit in de badkamer en ook op de kraan van de douche is nu duidelijk spanning te voelen! Vanmorgen op geen enkele kraan.. Zou dus idd een lekstroom kunnen zijn, maar niet in dit huis aangezien alle stoppen uit zijn! Bij de wastafel voel ik het in het water en bij de kraan van de douche aan de knoppen. Het is alleen 's avonds wanneer er in het gebouw veel stroom gebruikt wordt. Ik woon in een oud huis in Amsterdam. Heb overigens wel twee aardlekschakelaren.. Ik snap er niks van!
De potentiaalvereffening is niet in orde.
Dit houdt in dat alle geleidende delen in de badkamer in contact met elkaar en met de aarde moeten staan. Als dat in orde is kan je nooit een schok krijgen.
Mogelijk in combinatie met een ander probleem, want die spanning moet wel ergens vandaan komen.

Wat je zelf kan doen:
-Kijken of het probleem er nog steeds is met alle stroom eraf. Dan steeds een groep toevoegen. Goeie kans dat het probleem bij de wasmachine of ventilator zit, deze produceren statische elektriciteit. Dan weet je de eventuele veroorzaker.
(het is wel de bedoeling dat je gaat meten, niet voelen)

Het probleem kan lastig te vinden zijn, zeer gevaarlijk zijn en kan zelfs bij de buren liggen. (link in bron 3)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het probleem is er ook met al het stroom er af, 1 voor 1 de stoppen aanzetten zal dan ook geen zin hebben. Bedankt voor de tip though.,
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je weet nu al een stuk meer, alleen wordt het er niet makkelijker op. Heb je het er wel eens met de buren over gehad? Dat stuk over potentiaalvereffening blijft gelden.
Als op de kraan en de vloer dezelfde spanning staat kan je die niet voelen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, heb het er niet met de buren over gehad. Misschien morgen even langslopen.. Het pand naast ons wordt gerenoveerd dus daar kan ook vanalles gaande zijn met het stroom. Bedankt de info!