Als ik de kraan open draai, wordt de straal steeds minder hard. Kan ik dit zelf verhelpen?

Ik heb een boiler van 80 liter. Als ik de kraan open draai, dan neemt de straal steeds verder in kracht af. Ik moet dus steeds de kraan weer verder open draaien. Dit gebeurt zowel bij warm als bij koud water.

Het is ook niet éénmalig want zodra ik heb 'bijgedraaid', gebeurt even later weer precies hetzelfde. Dit is heel irritant. Kan ik hier zelf iets aan doen? Mijn boiler heeft alleen een temperatuurknop, dus daar valt verder weinig aan te regelen. Ook het meer opendraaien van de knop op de wateraansluiting helpt niet.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
7.7K

Antwoorden (7)

Ik weet alleen zeker dat de druk echt hetzelfde moet blijven tot de boiler leeg is.

Dit zou in kunnen houden dat de pomp dan niet goed werkt, of iets anders wat kapot is aan je boiler. Ik zou eens bellen met zo'n onderhouds service, en deze technische vraag aan hen voorleggen om te zien of dit echt een kapot boilermechaniek kan zijn of dat er iets anders kapot is!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet de kraan eens uit elkaar halen en schoon maken. Er zit waarschijnlijk kalk in. Misschien ook verstandig een kraan te monteren die de hitte van je boiler kan hebben. Ik denk dat je boiler op zo'n 90 a 95 graden staat, dat is bijna kokend. O ja, sluit eerst de waterleiding af anders heb je een probleem.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk ook aan je kraan. Maar dan aan de rubberen ring die aan het begin (binnen in) van een S-bocht zit. Deze slijten en gaan de waterstroom blokkeren. Met name bij warm water heb je daar last van.
AWM
14 jaar geleden
Mogelijk is je kraan binnenin versleten en kan het de waterdruk die de kraan weer dichtdrukt niet hebben. En daar valt zeker wat voor te zeggen als het optreedt bij één van de kranen in je woning en de andere niet. Een kraan uit elkaar halen is veel werk en je moet dan toch onderdelen kopen. Een nieuwe installeren is dan praktischer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoi nmd, dank voor je reactie. Ik heb het er in mijn vraag niet bij vermeld, maar het treedt helaas niet bij maar één kraan op. Het probleem is het grootst in de badkamer, maar ik heb het net even in de keuken getest en daar doet zich precies hetzelfde euvel voor. En dat is nota bene de kraan die zich precies onder de boiler bevindt, want die hangt daar dus boven in de keuken. Verandert dat wellicht iets aan je diagnose...?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou dat kan natuurlijk betekenen dat die kraan ook kaduuk is danwel iets minder dan die in de badkamer. Maar het lijkt me in dat geval reëler te veronderstellen dat de druk vanuit de boiler te hoog is. Heb je die boiler pas of is het probleem van de laatste tijd? Lees ook het antwoord van de antwoordman. Die denkt ook aan te hoge druk. En het kan natuurlijk ook nog zo zijn dat het en aan de boiler ligt en aan de kranen. De te hoge druk in de boiler zou ook kunnen onstaan als het water te warm is. Warm zet uit. Daar zou een werkende veiligheid voor op moeten moeten zitten. Maar aangezien het ook bij koud water optreedt denk ik niet aan deze laatste optie. Binnen de druk veronderstelling kan het ook nog aan te dunne leidingen liggen.
Of hebben jullie daar last van dik water (grinnik)?
De druk in de (koude)waterleiding verzorgt de druk waarmee het hete water uit je boiller wordt gedrukt. Er van uitgaande dat de waterdruk in je systeen constant is, betekent ook dat de druk waarmee je warme water uit de boiler wordt gedrukt constant is.
Tevens zeg je dat de uitstroom van koud water, dus los van de boiler neem ik aan, uit de bewuste kraan ook afneemt. Dan kom je haast tot de conclusie dat het aan de kraan ligt. Sluit de hoofdwaterafsluiter en demonteer de kraan. Het zou kunnen dat het leertje (rubbertje) los zit en de uitlaat van de kraan gedeeltelijk blokkeert. Het kaan ook zijn dat er zich kalkdeeltje voor de kraan zitten. Vernieuw eventueel het rubbertje en verwijder kalkdeeltjes. Je kunt ook een kraan kopen met een keramische zitting. Je hebt in de toekomst dan geen last meer van rubbertjes.

Toegevoegd na 6 uur:
Oh ja, soms heb je in de uitloop van een kraan zo'n bruisgaasje zitten. Die lopen ook heel vaak dicht met kalkaanslag. Even een uurtjes in een kopje azijn en hij is weer als nieuw.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het beste kunt u een thermostaatdouchekraan monteren. Die regelt zelf de door u ingestelde temperatuur en zal dus het bijregelen van u overnemen.
(Ik neem aan dat het om een douche gaat)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hmm. Ik draai altijd gelijk de warme kraan helemaal open.

Het is echt iets met je kraan hoor.
Als je elders in huis wel gewoon warm water hebt.
Kalkaanslag blokkeert de boel zeker.

Kijk maar eens in de waterkoker na een poosje.

Toegevoegd na 3 uur:
jeetje, nou wordt het toch wel een goede vraag.

Ik denk dat je toch last hebt van meerdere klachten tegelijk.

Heb je al eens zo'n doe het zelf forum geprobeerd? Ik heb wel eens wat met mijn wasmachine gehad. Daar heb ik veel informatie gevonden.