Ik heb asbest ingeademd wat nu?

Ik ben afgelopen dagen aan het verbouwen geweest in een huis, waar ook sloop werkzaamheden worden uitgevoerd. Toen ik de uit elkaar gesloopte resten van de schoorsteen aan het opruimen was, kwam ik een stukje afgebroken asbest tegen, ik vroeg of het echt asbest was, en het was ook zo, vlak daarvoor was er een stukje van het zelfde materiaal nog gebroken toen er een steen op viel. Ik ben daarna door gegaan met het opruimen, en na ca. nog een uur in de zelfde ruimte te hebben gewerkt, hebben we koffie gedronken en heb ik een stofkapje opgedaan, het stofkapje bood zeker bescherming tegen asbest, maar ik vraag me af of ik nu ook veel risico heb op longziekten vanwege die 1,5 uur die ik in die kamer met asbest heb gewerkt.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.6K

Het beste antwoord

Meestal valt dat na een keer wel mee. Met name mensen die zeer regelmatig met asbest in aanraking kwamen ( o.a. bij de Eternitfabriek), liepen kans op ernstige longziekten en kanker. Ga er maar van uit dat het eenmalig contact geen rampen zal veroorzaken. In Nederland wordt het gevaar van asbest, met mannen in maanpakken, wel heel erg overdreven. Dat neemt niet weg dat de schade aan de longen zeer ernstig is en dodelijke ziekten kan veroorzaken.
Vroeger had elke huisvrouw in de keuken een asbest plaatje op de kachel met de theepot er op en als kind heb ik menig kapot asbest plaatje verkruimeld. Het kan natuurlijk nog komen maar ik ben ondertussen wel 70. Normaal blijkt pas na tientallen jaren of de longen zijn aangetast.
Heb je het spul wel met het chemisch afval weggedaan of keurig apart met vermelding ingeleverd? Gemeentes worden haast hysterisch als je er met een zak van dat spul aankomt... Gooi het in elk geval niet bij het gewone afval of bij puin.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Het beste kan je maandag contact opnemen met de ggd in je woonplaats. Hun kunnen je precies vertellen wat je moet doen. Nu is het risico heel klein om dat het maar 1,5 uur was en niet jaren dag in dag uit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ronron1212
11 jaar geleden
Klopt LGA
Dat stuk was gebroken zei je, en je hebt verder niet gezaagd of geschaafd aan de asbest.
De kans dat je dan een gevaarlijke hoeveelheid binnen hebt gekregen is wel heel erg klein.
Asbest is schadelijk als het verzaagd wordt en er hele kleine stofjes, zoals zaagsel vrijkomen die je in zou kunnen ademen.
Ik zou me dus geen zorgen maken
11 jaar geleden
zou me daar niet druk om maken , kans 1 op 100000 en er is nu toch niks meer aan tedoen als het wel zo is merk je het pas na 30 jaar ggd bezoeken heeft geen zin
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Antoni
11 jaar geleden
Welke kans?
Als deze keer de eerste keer is dat je met asbest in aanraking komt zal de kans op longziektes miniem zijn.

Mocht het al vaker gebeurd zijn kan ook een arts niets mee voor je betekenen, het asbest is niet meer uit je longen te verwijderen.

Overigens moet ik eerlijk wezen dat de regels omtrent asbest enorm streng zijn en de risico´s bij een dergelijk geval miniem zijn, mensen die incidenteel met asbest werken lopen een heel kleine kans om een longziekte op te lopen (heb een veertig jaar geleden met mijn vader kippenhokken afgebroken met asbestplaten en nog geen longziekte), voor mensen die regelmatig met deze stof werken is de bescherming hard nodig.